بلوک ای بی اس (ABS) چیست ؟

 بلوک ای بی اس (ABS) چیست ؟

چکیده : در این مقاله قصد داریم به نحوه عملکرد سیستم ترمز ABS ، قطعات تشکیل دهنده ، انواع سیستم های ABS ، مزایای سیستم ترمز ABS ، فواید سیستم ترمز ABS در جاده ها ، اجزای سیستم ترمز ABS و روش کار سیستم ترمز ABS بپردازیم.

بلوک ای بی اس (ABS) چیست ؟

مقدمه ای از بلوک ای بی اس (ABS) چیست :

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) اولین بار در سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ در کشور آمریکا برای کامیون های سنگین بکار گرفته شد. دلیل استفاده از چنین سیستمی کمتر شدن تصادفات به دلیل از دست دادن تعادل کامیون ها در جاده بخصوص جاده های لغزنده بود.

در سال ۱۹۸۰ این تکنولوژی در خودروهای سواری نیز مورد استفاده قرار گرفت . امروزه شاهد تصادفات رانندگی زیادی در سراسر دنیا و داخل کشور هستیم که موجب زیان های مادی و متأسفانه خسارات جانی و جسمی زیادی می شود. اگر سیستم ترمز و وسایل نقلیه بدرستی کار کند این خسارات مالی و جانی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

سیستم ABS با تکنولوژی پیشرفته و فناوری صنعتی از قفل شدن ترمز و فرمان جلوگیری میکند. این سیستم بصورت پیوسته و مداوم نیروی ثابت و مساوی را در تمام سطح ترمز ایجاد می کند و سبب عملکرد بهتر ترمز و تأمین ایمنی سرنشینان خودروها می شود.

در این سیستم از طریق یک سیستم هدایت الکترونیکی اطلاعات لازم از وضعیت سرعت هر چرخ  بوسیله سنسورهای سرعت دریافت می شود و نیروی ترمز بر روی هر یک از چهار چرخ را کنترل و تنظیم می شود.

در سیستم ABS مقدار نیروی ترمز بر روی هر یک از چرخ ها می تواند متغیر باشد. چرخی که دارای سرعت کمتری نسبت به چرخ دیگر باشد به همان نسبت فشار روغن ترمز در آن کاهش می یابد  این کاهش فشار به صورت مقطعی است و تا زمانی که دور چرخ ها یکسان شود ادامه می یابد.

قطعات اصلی تشکیل دهنده سیستم ترمز ای بی اس(ABS) عبارتند از :

۱) واحد هیدرولیکی :

این واحد شامل شیرهای کنترل جریان، سولونوئیدها ، محفظه ذخیره روغن، پمپ،موتور ABS و محفظه ارتعاش گیر می باشد.

 قطعات تشکیل دهنده در واحد هیدرولیکی با دریافت سیگنال از این واحد ، کنترل و تقسیم نیروی ترمز را بر روی هریک از چرخ ها به صورت جداگانه انجام می دهد.

۲) واحد کنترل الکترونیکی :

این واحد مجموعه واحد کنترل الکتریکی را کنترل و هدایت می کند.

۳) سنسور سرعت :

در مقابل سنسور سرعت چرخ دنده ای بنام روتور وجود دارد که با چرخش این چرخ دنده پالس های الکتریکی ایجاد می شود ، تعداد این پالس ها در زمان سرعت چرخ را مشخص می کند.

برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس(ABS) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید بلوک ای بی اس(ABS)

سیستم ترمز ای بی اس(ABS) از چهار قسمت اصلی تشکیل شده :

  • حسگرهای سرعت
  • پمپ
  • سوپاپها
  • کنترلر

سیستم ترمز ای بی اس(ABS) از چهار قسمت اصلی تشکیل شده

  • حسگرهای سرعت :

وظیفه حسگرهای سرعت اندازه گیری سرعت لحظه ای است که با یک یا دو رشته سیم به واحد کنترل ارسال می کند.

  • سوپاپها :

سوپاپ ها مستقیما توسط سیستم ABS  کنترل می شوند که وظیفه کنترل فشار ترمز را برعهده دارند.

سوپاپ ها در ۳ وضعیت قرار می گیرند :

۱) باز

۲) نیمه باز

۳) بسته

  • پمپ :

زمانیکه سوپاپ ، فشار روی ترمز را کاهش می دهد ، پمپ این نیروی اضافی را برمی گرداند و هرگاه سوپاپ به فشار بیشتری نیاز داشته باشد پمپ این نیروی اضافی را بازیابی می کند.

  • کنترلر:

(ECU) کامپیوتر خودرو وضعیت سنسورهای سرعت را پردازش کرده و سوپاپ ها را کنترل می کند.

انواع سیستم های ای بی اس(ABS):

۱- چهار کاناله :

بهترین نوع سیستم ABS  ، سیستم ۴ کاناله است که برای هر یک از چرخ ها یک سنسور و سوپاپ تعبیه شده است.

۲سه کاناله :

در سیستم ۳ کاناله برای هر کدام از چرخهای جلو یک سنسور و یک سوپاپ و برای دو چرخ عقب یک سنسور و یک سوپاپ تعبیه شده است.

۳ –تک کاناله :

در این نوع سیستم  ABS برای دو چرخ عقب یک سنسور و یک سوپاپ تعبیه شده است.

انواع سیستم های ای بی اس(ABS)

فواید نصب سیستم ترمز ای بی اس(ABS) در جاده :

فواید نصب سیستم ترمز ای بی اس(ABS) در جاده

  • در مسیرهای پر پیچ و خم : قابل کنترل و بدون لغزش
  • در مسیرهای لغزنده : ایمنی کافی با بهترین عملکرد ترمز
  • در مسیرهای برفی و یخ زده : همراه با یخ شکن بهترین عملکرد ترمز
  • در سرعت های بسیار بالا : افزایش میزان کنترل فرمان و کاهش لغزش چرخ ها
  • در سرعت های متوسط و کم : محکم و ایستایی بسیار بالا

فواید نصب سیستم ترمز ای بی اس(ABS) در جاده

سیستم الکترونیکی ای بی اس(ABS)  :

در سیستم الکترونیکی ABS برروی هر چرخ یک سنسور هال افکت ( حساس به امواج مغناطیسی ) قرار گرفته است.

در این نوع سیستم ها یک صفحه با زائده های توپی شکل فلزی وجود دارد که با عبور این زائده ها از کنار سنسور هال افکت میدان مغناطیسی قطع می شود در این حالت می توان میزان چرخش و جهت آن را بررسی کرد.

سیستم پردازنده مرکزی ABS سرعت چرخش تمام چرخ ها را اندازه گیری می کند که به محض ترمز گرفتن سرعت چرخ ها باید یکسان باشد در غیر این صورت یعنی چرخ در حال سر خوردن است که باعث انحراف خودرو از مسیر اصلی خواهد شد.

اجزای سیستم ترمز ای بی اس(ABS) :

  • واحد کنترل الکترونیکی یا ECU
  • واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU
  • پمپ
  • سیلندر اصلی
  • سلونوئیدها
  • انبارها اکومولاتورها
  • سنسورهای سرعت
  • سایر تجهیزات ورودی واحد
  • کنترل الکترونیک

اجزای سیستم ترمز ای بی اس(ABS)

ترمز های ای بی اس (ABS) :

۱) ترمز های هیدرولیکی  

۲) ترمزهای چند کاناله و ضد بلوکه

  • ترمزهای هیدرولیکی :

در سیستم ترمز هیدرولیکی ، نیروی مکانیکی‌ توسط راننده بر روی پدال ترمز وارد می‌شود  که بوسیله یک دستگاه به عنوان سیلندر اصلی به فشار هیدرولیکی تبدیل می‌شود. این فشار هیدرولیکی به دیسک نهایی ارسال شده و باعث متوقف کردن وسیله‌ی نقلیه خواهد شد.

۲) ترمزهای چند کاناله و ضد بلوکه :

با پیشرفت و بهینه سازی سیستم ترمز خودروها ، ترمزهای چندکاناله و ضد بلوکه ساخته شد. اساس کار این نوع سیستم ترمز بدین صورت است که یک دستگاه الکتریکی در زمان ترمز با کنترل فشار هیدرولیکی ( قطع و وصل فشار) در کسری از ثانیه ارتباط بین لنت با دیسک یا کاسه را قطع و وصل می کند.

تکرار سریع و مداوم این عمل باعث از بین رفتن حالت قفل شدگی یا بلوکه ترمز می شود.

اهمیت سیستم ترمز چندگانه در جاده های لغزنده و خیس و با ترمزگیری در سرعت های بالا نمایان می شود.

ترمز های ای بی اس (ABS)

مزایای سیستم ترمز ای بی اس(ABS):

  • کاهش خط ترمز
  • کاهش لرزش لاستیک ها و سیستم تعلیق ترمز
  • کاهش اثر شرایط متفاوت جاده ها بر روی لاستیک
  • افزایش کنترل فرمان
  • افزایش پایداری خودروها در جاده های لغزنده
  • عدم گرم شدن لنت ها

علایم خرابی یونیت الکترونیکی ای بی اس( ABS) :

  • روشن شدن چراغ ABS یا چراغ ترمز دستی
  • از کار افتادن عقربه کیلومتر خودرو
  • از کار افتادن آمپر بنزین خودرو

علایم خرابی بلوک هیدرولیکی و پمپ ای بی اس(ABS) :

  • کاهش سطح روغن ترمز به خاطر نشتی در بلوک هیدرولیکی  
  • مشاهده روغن نشت کرده در کنار پمپ و بلوک هیدرولیکی و محل اتصال لوله های روغن به بلوک هیدرولیکی
  • روشن ماندن چراغ ABS خودرو و مشاهده خطای پمپ چرخشی در یونیت ABS
  • کشیده شدن خودرو به یک سمت زمانی که اول ترمز گیری انجام می شود
  • قفل شدن یک یا دو چرخ یا سه چرخ هنگام عملیات ترمزگیری

اساس کار ترمز معمولی :

زمانی که راننده  به وسیله  پای خود روی پدال ترمز فشار وارد می کند ،  فشار وارد سیستم هیدرولیکی می شود و باعث جلو رفتن پیستون پمپ  اصلی ترمز خواهد شد.

پیستون روغن ترمز ، در سیلندر ترمز که جلوی پیستون قرار گرفته را تحت فشار قرار داده و هم زمان با حرکت خود در داخل سیلندر آنرا با فشار زیاد از طریق لوله های فولادی رابط که در مقابل فشارهای جانبی بسیار مقاوم می باشد به سمت سیلندر چرخ ها رانده و به این وسیله باعث جابجائی پیستونهای داخل سیلندر چرخ می شود .

روش کار سیستم ترمز ای بی اس(ABS)

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : 09389495347

واتساپ : 09389495347

فروشگاه ما : ایسیو بانک

h.pooreghbali