ایرادت و تعمیر یونیت BM34 پژو

 ایرادت و تعمیر یونیت BM34 پژو

چکیده :
در این مقاله قصد داریم به معرفی ، بررسی خرابی ها و نحوه برطرف کردن ایرادات در یونیت BSM (BM34) بپردازیم.

مقدمه :
نوع فرانسوی جعبه فیوز و رله پژو ۲۰۶ دو اسم دارد ، یکی BSM و دیگری BM34 که قابلیت تعمیر پذیری بیشترینسبت به نوع ایرانی دارد ؛ دلیل آن هم این است که نوع فرانسوی به سادگی با چند خار پلاستیکی که روی خود دارد باز می شود و برد اصلی در اختیار تعمیرکار برای تعمیر است اما نوع ایرانی جعبه پرس شده ای دارد .

نوع آکبند فرانسوی یونیت BSM به ندرت و به سختی یافت می شود و آنچه هست یا به فروش می رسد استوک و دست دوم است . اما نوع ایرانی به صورت آکبند یا استوک موجود است.
سیستم BSM در واقع نحوه تقسیم جریان برق خودرو را مدیریت می کند. که در تیپ های مالتی پلکس از طریق شبکه VAN با سایر قسمت ها در ارتباط می باشد.

همچنین به عنوان یک واحد مجزا که قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات را دارد محسوب می شود و در مدل غیر مالتی پلکس این چنین نیست و فقط فرمان بردار است.

شبکه های موجود در ۲۰۶ سه مدل است :

VAN (1
VAN BODY (2
VAN Comfort (3

شبکه VAN :

این شبکه در سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ معرفی و وارد بازار شد. در سال های ۱۹۸۹ و در سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ مجوزهای کامل رو کسب کرد و با آغاز تولیدات صنعتی کم کم فراگیر شد.

انواع شبکه VAN :

۱) شبکه Body Bus :
در این شبکه نوع طبقه بندی دستگاه ها و سایر اجزا خودرو به ۲ صورت MASTER وSLAVE می باشد.

a) 
MASTER : 
این دسته شامل ECU هایی می شوند که خود آنها آغازکننده پیام هستند و می توانند به طور مستقل شروع به ارسال پیام کنند.

B) 
SLAVER :
این دسته شامل ECU هایی می شوند که فقط می توانند خبر رسیدن پیام دریافت شده را اعلام و اجرا میکنند و در زمانیکه MASTER از آنها درخواست ارسال پیام دارد شروع به ارسال پیام می کنند.
۲) شبکه Comfort Bus:
این شبکه بر خلاف نوع body bus از قابلیت انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و در سیستم کاری بر مبنای Multi Master می باشد که هر ECU می تواند اطلاعات را بر روی شبکه فرسستاده و هم زمان نیز نمایش داده شود.

معرفی یونیت BSM (BM34) :

نود BM34 که نام دیگر آن یونیت BSM است در خودروهایی که از سیستم مالتی پلکس استفاده می کنند نظیر پژو ۲۰۶ یا ۲۰۷ به کار رفته است .

نام دیگر BM34 جعبه فیوز یا جعبه رله نیز هست چرا که با فرمان هایی که از دیگر یونیت کنترل ها نظیر BSI دریافت می کند ، برق باتری را در مصرف کننده های خودرو مانند برف پاکن ، روشنایی های جلو و عقب ، پمپ بنزین ، فن دور و تند و غیره تقسیم می کند .

BM34 یکسری کانکتور برای اتصال سیمی با دیگر نودهای شبکه و نیز باتری و مصرف کننده های خودرو دارد . برای حفاظت از رله ها و نیز دسته سیم های خودرو از یکسری فیوز در داخل BM34 استفاده شده تا در صورت اتصالی و یا خرابی مصرف کننده ها موجب خسارت بیشتر نشود.

برای مشاهده و خرید BSM (BM34) پژو ۲۰۶ فرانسوی از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید BSM (BM34) پژو ۲۰۶ فرانسوی

بررسی انواع مدل های BM34 (BSM) :

در حال حاضر دو مدل نود BM34 (BSM) در بازار وجود دارد :
۱) SIEMENS
۲) DELPHI

ایرادت و تعمیر یونیت BM34 پژو

ایرادت یونیت BM34 پژو

هر کدام از این مدل ها به ۴ دسته تقسیم می شوند که شامل : (B2 – B3 – B4 – B5 ) می شوند. تفاوت مدل های مختلف نود BM34 در سخت افزار و آپشن هایی است که می توانند اجرا کنند.
تفاوت نود BM34 (SIEMENS) با BM34 (DELPHI) این است که قاب مدل DELPHI پرس شده و باز کردن و تعمیرات آن بسیار سخت و زمان گیر است ولی در مدل SIEMENS به راحتی می توان به برد دسترسی پیدا کرد.

وظایف یونیت BM34 (bsm) :

۱) محافظت از تغذیه الکتریکی سیستمهای داخل موتور
۲) توزیع برق رسانی به سیستم ها مربوطه
۳) ارتباط برقرار کردن با BSI
نود bm34 (bsm) همانطور که در شکل زیر مشخص شده است از دو بخش عمده تشکیل شده است :

تعمیر یونیت BM34 پژو

۱) بخش اول ( module1 ) : این بخش وظیفه محافظت و توزیع ولتاژ الکتریکی توسط فیوزها را بر عهده دارد وهمچنین از سیستم فن خنک کننده موتور، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) ، سیستم دزدگیرخودرو و BSI پشتیبانی می کند.
۲) بخش دوم ( module2 ) : این بخش وظیفه تأمین جریان ۱۲ ولت و همچنین تغذیه دسته سیم اصلی را درزمانی که سوئیچ باز است را برعهده دارد.

علاوه بر موارد بالا وظیفه تأمین جریان واحد کنترل الکترونیکی، پمپ بنزین، کویل، انژکتورها، سنسوراکسیژن و پمپ هوا را نیز برعهده دارد.

محل قرارگیری نود BSM در خودرو ۲۰۶ فرانسوی :

محل قرار گیری نود BSM در خودرو ۲۰۶ فرانسوی کنار باتری است.

بررسی ایرادات و نحوه برطرف کردن ایرادات در یونیت BSM (BM34) :

در صورت روئیت هر یک از این ایرادات طبق دستورات زیر اقدام کنید :

ایرادات BSM نحوه تعمیر ایرادات
چراغ نور بالا حتی در زمان بسته بودن سوئیچ روشن مانده است فقط رله نور بالا تعویض شود

 

چراغ نور پایین حتی در زمان بسته بودن سوئیچ روشن مانده است فقط رله نور پایین تعویض شود

 

ماشین روشنم نمی شود و صدای پمپ بنزین را هم نداریم فیوزF2 پمپ بنزین روی BM34 چک شود
ماشین روشن نمی شود و برق کویل ها قطع است فیوز کویل ها یا F15 سوخته یا سولفاته زده است.

 

چراغ چک نداریم و خودرو هم روشنم نمی شود ابتدا فیوز F8 چک شود و بعد BM34 را از سولفاته پاک کنید و نیز مدار رله اصلی برسی شود
بوق ماشین قطع شده و یا یکسره می زند این ایراد به خاطر آب خوردگی و یا سولفاته زدن برد BM34 ایجاد می شود که در این صورت برد از سولفاته پاک شود و مسیر رله بوق اصلاح شود
کیلومتر از داخل BM34 قطع شده است ابتدا فیوز F1 چک شود و در صورت سالم بودن مدار کیلومتر با یک تکه سیم اصلاح شود
قطعی برق پمپ بنزین تعویض رله پمپ بنزین
قطعی سنسور اکسیژن و شیر برقی کنیستر تعویض رله پمپ بنزین
خرابی انژکتور(خطای دیاگ ثبت شده است) تعویض رله پمپ بنزین
خرابی کویل (خطای دیاگ ثبت شده است) تعویض رله پمپ بنزین

یونیت BM34 پژو ایرادت و تعمیر یونیت BM34 پژو

h.pooreghbali