توضیحات جامع درباره بلوک ای بی اس خودرو MVM 110
فهرست مطالب
چکیده :
در این مقاله قصد داریم به معرفی و فروش بلوک ای بی اس(ABS) خودرو MVM110 ، محل نصب ، انواع بلوک های ABS ، نقاط ضعف و قوت ، ایرادات ، دلایل و روش رفع آنها بپردازیم.
مقدمه ای از توضیحات جامع درباره بلوک ای بی اس خودرو MVM 110 :
برند ام وی ام MVM – یک شرکت مونتاژ خودروی ایرانی است، که از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در ایران آغاز کرده است. ام وی ام مسئولیت فروش و خدمات پس از فروش برخی از محصولات چری چین را با دو برند MVM و CHERY در بازار ایران بر عهده دارد.
این خودرو در اصل متعلق به کمپانی چری chery چین بوده و با نام QQ3 نیز شناخته می شود.
ترمز ای بی اس به دلیل اینکه یکی از مهمترین قطعات خودرویی محسوب میشود، موجب توقف بهتر و ایمنتر خودرو به ویژه در جادههای لغزنده میشود اما با این حال، برخی افراد از نوع عملکرد آن راضی نبوده و اقدام به قطع ترمز ABS میکنند.
با وجود آنکه این کار اصلا توصیه نمیشود، اما باید گفت که کارشناسان موسسه بیمه و ایمنی بزرگراههای آمریکا طی یک سری پژوهش در سال ۱۹۹۶ به این نکته پی بردند که میان احتمال تصادف خودروهای مجهز به سیستم ترمز ABS و اتومبیلهای فاقد این سامانه، تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد و نکته جالب اینجاست که سرنشینان خودروهای دارای ترمز ای بی اس با صدمات نسبتا شدیدتری در تصادفات روبرو میشوند.
سیستم ترمز MVM110 : ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه ای
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
انواع بلوک های ای بی اس(ABS) خودرو MVM110 :
یونیت ABS ام وی ام ۱۱۰ ( سه سیلندر و چهار سیلندر) برند چری CHERY
بلوک های ای بی اس(ABS) نصب شده در خودرو MVM110 از ابتدا تا امروز :
بلوک ABS نصب شده بر روی خودرو MVM110 فقط یک مدل است که خود شرکت CHERY آنرا تولید کرده و بر روی این خودرو قرار می دهد.
حتما بخوانید : بلوک ای بی اس (ABS) چیست ؟
محل نصب بلوک های ای بی اس(ABS) در خودرو MVM110 :
محل نصب بلوک های ABS در خودرو MVM110 داخل محفظه موتور است که در شکل زیر مشخص شده است.
نقاط ضعف و قوت بلوک های ای بی اس(ABS) خودرو MVM110 :
بیشترین خرابی های گزارش شده بلوک ABS خودرو MVM110 مربوط به یونیت آنهاست که این خرابی ها شامل : عدم کانکت با دیاگ براثر نوسانات جریان برق ، قوی و ضعیف شدن جریان ، شارژ بالای دینام ، اتصال اشتباه باتری به باتری و … که باعث روشن شدن چراغ اخطار ABS خواهد شد.
در ادامه به بررسی دقیق ایرادات ، دلایل و روش رفع آنها در خودرو MVM110 میپردازیم .
جدول ایرادات ، دلایل و روش رفع ایرادات در بلوک های ای بی اس(ABS) خودرو MVM110 :
ایرادات | دلایل احتمالی | روش رفع ایرادات |
روشن شدن چراغABS | خرابی رله راه انداز ABS | تعمیر یا تعویض رله راه انداز ABS |
سوختن فیوز | تعویض فیوز | |
ایرادات شیربرقی | تعمیر یا تعویض شیربرقی | |
خرابی پمپ راه انداز ABS | تعمیر یا تعویض پمپ راه انداز ABS | |
عدم عملکرد سنسورهای چرخ | تنظیم درست و اصولی یا تعویض سنسور های چرخ | |
عدم اتصال با شبکه | بررسی نوع ایراد و برطرف کردن آن | |
نشتی روغن از پمپ اصلی ترمز | برطرف کردن نشتی و تعمیر پمپ یا تعویض پمپ ترمز | |
فاصله هوایی مابین سنسور سرعت چرخ و سنسور چرخ دنده (کم بودن یا زیاد نبودن فاصله ) | خوردگی یا ساییدگی سنسور یا چرخ دنده | تنظیم فاصله سنسور با چرخ دنده |
عدم ارتباط سنسور با چرخ دنده | ||
چوب شدگی ترمز ( سفت شدن ) | ایراد در بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر |
سخت بودن فنر استپ موتور | تعویض فنر | |
چرب بودن ، شیشه ای شدن ، ساییدگی دیسک و لنت | تعویض دیسک یا لنت ها | |
قفل شدن ترمز | خرابی بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر |
لقی یا تنظیم نبودن لنت ها | تنظیم مجدد یا تعویض لنت ها | |
خمیدگی یا شکستگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
گرفتگی لوله های ترمز | برطرف کردن گرفتگی لوله ها | |
سوت کشیدن ترمز | ساییدگی و فرسودگی لنت ها | تعویض لنت ها |
تاب برداشتن کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
ساییدگی کاسه ترمز | تعویض کاسه ترمز | |
لقی یا فرسودگی بلبرینگ ها | تعویض یا تعمیر بلبرینگ ها | |
شیشه ای شدن دیسک ترمز | تعویض دیسک ترمز | |
انحراف خودرو به یک سمت | خرابی پمپ اصلی | تعمیر یا تعویض پمپ اصلی |
نشتی روغن ترمز در مدار | برطرف کردن نشتی | |
عدم انتقال نیرو یکسان از
ترمز به چرخ ها |
تنظیم درست و اصولی سیستم ترمزABS | |
لرزش فرمان و اتاق | بالانس نبودن چرخ ها | تنظیم باد لاستیک ها |
شل بودن اتصالات چرخ ها و بلوک ABS | تنظیم درست اتصالات چرخ ها و بلوک ABS | |
تاب دیدگی محور چرخ ها | تعمیر محور چرخ ها | |
پایین بودن پدال ترمز | نشتی روغن در مدار | برطرف کردن نشتی در مدار |
لنگی بیش از حد دیسک ها | تعویض دیسک ترمز | |
لنگی بیش از حد توپی چرخ ها | تعویض توپی چرخ | |
رگلاژ نبودن کاسه چرخ ها | تنظیم درست و اصولی کاسه چرخ ها | |
سایش یا زنگ زدگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
لرزش پدال ترمز (زیرپازدن) | تاب دیدگی دیسک های ترمز | تعمیر یا تعویض دیسک های ترمز |
لقی بلبرینگ ها | تعویض بلبرینگ ها | |
تاب برداشتن توپی چرخ ها | تعویض توپی ها | |
ساییدگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
تاب داشتن محور چرخ ها | تعویض محور چرخ | |
خرابی کالیپر ترمز | تعمیر یا تعویض بوستر | |
خالی کردن ترمز | خرابی پمپ ترمز | تعمیر یا تعویض پمپ ترمز |
ایجاد هوا در سیستم ترمز | هواگیری درست سیستم ترمز | |
جذب رطوبت توسط روغن ترمز | تعویض روغن ترمز | |
عدم رگلاژ کاسه چرخ ها | تنظیم درست کاسه چرخ ها | |
ضعیف بودن ترمز | خرابی پمپ اصلی ترمز | تعمیر یا تعویض پمپ اصلی ترمز |
ایرادات فنی بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر | |
رگلاژ نبودن کاسه ترمز | تنظیم درست و اصولی کاسه ترمز | |
تمام شدن لنت ها | تعویض لنت ها | |
کاهش قطر دیسک | تعویض دیسک ترمز | |
نشتی روغن در مدار | برطرف کردن نشتی مدار | |
قفل شدن چرخ ها | ژله ای شدن لنت ترمز | تعویض لنت ترمز |
تنظیم نبودن پین نگه دارنده کفشک ها | تنظیم مجدد و درست یا تعویض کفشک ها |