وظایف نود CCN سیستم مالتی پلکس SMS

 وظایف نود CCN سیستم مالتی پلکس SMS

مقدمه :

سیستم مالتی پلکس در خودروهای ایرانی از سال ۸۹ به بعد توسط شرکت کروز ساخته و بر روی خودروها نصب شد در طی سال های بعد شرکت کروز سیستم های مالتی پلکس را در ۲ مدل دیگر روانه بازار کرد اما بعد از سال ۹۵ شرکت ایرانخودرو تصمیم گرفت که سیستم مالتی پلکس SMS سازه پویش را بر روی بعضی‌ از محصولاتش از جمله سمند ،سورن، سورن معمولی ، سورن توربو ،  دنا ، دنا معمولی و دنا توربو پیاده سازی کند. سیستم مالتی پلکس SMS سازه پویش توسط شرکت سازه پویش که زیر مجموعه شرکت عظام است تولید شد.

سیستم مالتی پلکس SMS سازه پویش اولین بار بر روی خودرو سمند نصب شد و در ادامه بر روی برخی از خودروهای شرکت ایرانخودرو به طور متناوب در طی سال های بعد تا به امروز قرار می گیرد.

CCN یا نود مرکزی

سیستم مالتی پلکس SMS سازه پویش

بررسی سیستم مالتی پلکس SMS سازه پویش :

این سیستم شبکه خودرویی مربوط به شرکت سازه پویش از شرکت های تابع قطعه سازی عظام است . این سیستم بر روی خودروهای سمند و سورن SMS و خودرو دنا نصب شده است . در سیستم ۵ نود به نام های CCN ، FN ، ICN ، RN و DCN وجود دارد .
ارتباط تمامی نود ها در سیستم مالتی پلکس SMS ماکس جز ارتباط ارتباط بین نود CCN و ABS و نیز دیاگ و CCN پروتکل CAN با سرعت پایین یا ۱۲۵ کیلوهرتز است .

دو نود استثنا شده و نیز ارتباط با دیاگ از نوع CAN سرعت بالا با نرخ باود ۵۰۰ کیلوهرتز است. ارتباط نود FN و ECU موتور نیز از نوع نقطه به نقطه یا POINT TO POINT می باشد . در این سیستم مالتی پلکس دو نود DDN و PDN با هم ادغام شده و نود DCN را ایجاد کرده اند . در ضمن برخی از عملیات هایی که سابق در CCN انجام می گرفت به نود RN منتقل شده است .
۱) FN : نود جلو(FRONT NODE)
۲) ICN : نود پشت آمپر(INTRUSMENT CLUSTER NODE)
۳) CCN : نود مرکزی (CENTRAL COMMOUNICATION NODE)
۴) RN : نود عقب (REAR NODE)
۵) DCN : نود کنترل درب ها (DIVER CONTROL NODE)

۶) MFD : نود نمایشگرLCD خودرو (MODULE FRONT DISPLAY)

بررسی سیستم مالتی پلکس SMS سازه پویش

محل قرار گیری نود CCN SMS:

نود CCN یا نود مرکزی در همه خودروهایی که سیستم SMS سازه پویش پیاده سازی شده داخل کابین سرنشین زیر داشبورد سمت راننده بالای پدال کلاج است و بوسیله دو کانکتور پلاستیکی به دسته سیم کابین متصل می‌شود.
اگر لازم شد که این قطعه را از مدار خارج و برای تعمیر بیرون آورید لازم است که منفی سرباتری برداشته شود و سیستم برق ماشین قطع شود و این کار ترجیحا توسط تعمیرکار که متخصص و آموزش دیده برای این کار از خودرو جدا شود و بیرون آورده شود.
با توجه به قیمت بالای این نود و همین طور نود های دیگر و سیستم الکترونیکی خودروهای SMS سازه پویش لازم است که از هرگونه دست کاری و عیب یابی خودرو بوسیله افراد نابلد و آموزش ندیده حتما اجتناب شود چرا که خسارت های بعدی هزینه بر است.

محل قرار گیری نود CCN SMS

نقشه الکتریکی نود مرکزی CCN:

برای دانلود فایل PDF نقشه برق نود CCN SMS سازه پویش در خودرو دنا بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود PDF نقشه برق نود CCN SMS سازه پویش

سوکت های نود CCN SMS:

نود CCN بوسیله دوعدد کانکتور پلاستیکی مادگی که روی دسته سیم است به دسته سیم کابین و موتور متصل می‌شود.
کد و سوکت هایی که به نود CCN متصل می‌شود ۸۲ تا پین دارد که برخی از آنها خالی و رزرو هستند و برخی از انها عامل سیگنال و برق تغذیه و زمین هستند ، ۸۲ پایه مشکی و ۸۲ پایه خاکستری که به دسته سیم کابین و دسته سیم موتور متصل می‌شوند کانکتوری که روی خود CCN وجود دارد به صورت نری هستند و کانکتوری که روی دسته سیم است به صورت مادگی است.

سوکت های نود CCN SMS

وظایف نود مرکزی یا CCN:

به طور کلی وظایف نود CCN عبارتند از :

خواندن وضعیت دسته برف پاکن که آن ها را راننده اعمال می‌کند مثل روشن و خاموش پمپ شیشه شور و سرعت های مختلف حرکت تیغه های برف پاکن دریافت وضعیت های مختلف دسته راهنما مثل راهنمای چپ و راست مثل نور بالا و مه شکن های عقب و جلو عملکرد و دستور روشن شدن خودرو که به ECU ارسال می‌کند.
همچنین عملکرد سیستم قفل مرکزی خودرو که با توجه به سیگنالی که از فرستنده RF یا فرستنده رادیویی از ریموت دریافت می‌کند که باعث می شود درب های ماشین باز و بسته شود.
ارتباط با دیاگ که بوسیله این ارتباط دستگاه دیاگ می‌تواند قطعه های مختلف را که در نودهای مختلف و ایسیو ذخیره شده است را به راحتی بخواند و به تعمیرکار نشان دهد.
از دیگر وظایف نود CCN پل ارتباطی بین نودهای مختلف است از جمله RN و ICN و ECU موتور و نود های دیگر از دیگر وظایف نود CCN تامین برق و منفی برخی نود های دیگر است.
برخی از پین های نود CCN خالی هستند و از داخل به مداری اتصال پیدا نکردند که در واقعا طراح و سازنده این نود این پین ها را به صورت رزرو نگه داشته است تا بعد از آنها با توجه به آپشن های به خودرو اضافه می‌شود استفاده کند.

در نهایت وظایف کلی نود مرکزی CCN عبارتند از :

۱) خواندن حالت های دسته چراغ :
) نورهای کوچک، نورپایین، نوربالا، مه شکن جلو و عقب، بوق ، راهنمای چپ و راست(
۲( خواندن حالت های دسته برف پاکن:
(دورکند برف پاکن،دورکند تایمری بر پاکن، دورتند برف پاکن و پمپ ششیشه شور)
۳) عمکردبرف پاکن
۴) عملکرد پمپ شیشه شور
۵) خواندن حالت های پنل بخاری
۶) خواندن حالت های سوییچ پدال ترمز
۷) عملکرد چراغ سوم ترمز
۸) خواندن حالت سوییچ ترمز دستی
۹) خواندن اطلاعات سنسور اواپراتور
۱۰) عملکرد فندک
۱۱) عملکرد چراغ های عقب :
(چراغ های کوچک،چراغ های ترمز، مه شکن عقب،چراغ های دنده عقب، راهنما عقب)
۱۲) عملکرد استارت خودرو
۱۳) عملکرد گرم کن شیشه عقب
۱۴) عملکرد شیشه شور عقب و جلو(عقب در خودرو پژو۲۰۶ )
۱۵) عملکرد برف پاکن جلو و عقب (عقب در پژو۲۰۶)
۱۶) خواندن حالت قفل مرکزی
۱۷) عملکرد قفل مرکزی
۱۸) گیرنده ریموت قفل مرکزی

وظایف کلی نود مرکزی CCN

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح و سیستم مالتی پلکس SMS سازه پویش و تشریح نود مرکزی CCN و بررسی وظایف این نود پرداختیم برای تعمیرات این نود و خرید نود مرکزی CCN می توانید از لینک زیر اقدام کنید.

نود CCN (یونیت کنترل مرکزی) سیستم SMS سمند EF7

برای مشاهده و خرید یونیت الکترونیکی CCN پژو ۲۰۶ از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید نود CCN سیستم SMS سمند EF7

h.pooreghbali