فروش و بررسی فنی بلوک های ای بی اس (ABS) ماشین دنا
فهرست مطالب
چکیده :
در این مقاله قصد داریم به معرفی و فروش بلوک های ABS دنا ، محل نصب ، انواع بلوک ها ، نقاط صعف و قوت ، ایرادات ، دلایل و روش رفع ایرادات بپردازیم
مقدمه :
سيستم ترمز گيري ضد قفل ABS (Antilock Braking System) به جهت كنترل بهتر خودرو توسط راننده در هنگام ترمز گيري شديد و نيز جلوگيري از لغزش خودرو طراحي شده و بنابراين باعث كنترل بهتر خودرو و خارج نشدن آن از مسير حركت در اين حالت مي شود. بطوري كه در شرايط مختلف جاده و به صورت لحظه اي بتوان اين كنترل را انجام داد.
سیستم ترمز ABS نصب شده برروی خودرو دنا ۴ کاناله است در این نوع سیستم هر چرخ سنسور و سوپاپ خود را به صورت مستقل دارد. این سیستم که دقیقترین حالت ABS و بهترین عملکرد آن را به نمایش میگذارد سرعت هر چرخ را به صورت جداگانه توسط حسگرها بررسی و به ECU گزارش میکند. در نتیجه زمان عملکرد ABS سرعت هر چرخ به صورت مجزا و بنا بر نیاز خودرو تنظیم شده و متناسب با شرایط کاهش مییابد. عنوان ایمنترین سیستم ABS را باید به همین مدل چهار کاناله با چهار سنسور داد.
ماشین های ایرانی در طی دهه ی ۸۰ بنا به الزاماتی که موسسه های استاندارد سازی قائل شد ، نصب سیستم ترمز ای بی اس (ABS) را الزامی کرد .
از آنجا که اجزاء سیستم ترمز ای بی اس (ABS) از قطعات حساس و مهم خودرو می باشد تهیه قطعات مرغوب و همین طور تعمیر یا سرویس و نگهداری آن هم بر عهده مالک خودرو می باشد و باید به آن دقت کافی را داشته باشد .
انواع بلوک های ای بی اس(ABS) استفاده شده در خودرو دنا :
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) موتور طوسی دنا ، برند YOUFIN (یوفین)
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) خودرو دنا ، برند Mobis
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) خودرو دنا MGH80 ، برند MANDO
بلوک های ای بی اس(ABS) استفاده شده در خودرو دنا از ابتدا تا امروز :
اولین بلوک ABS نصب شده برروی خودرو دنا بلوک ABS ماندو ۸۰ بود که بعد از آن در سال های اخیر به طور متناوب از بلوک های ABS موبیس و یوفین موتور طوسی در خودرو دنا استفاده شده است.
نکته : بلوک های ABS بکار رفته در خودرو دنا معمولا ترتیب خاصی ندارند و هر ساله از هر ۳ مدل بلوک ABS ذکر شده در تولید این خودرو استفاده شده است.
حتما بخوانید : بلوک ای بی اس (ABS) چیست ؟
محل نصب بلوک ای بی اس(ABS) خودرو دنا :
محل نصب بلوک های ABS خودرو دنا داخل محفظه موتور می باشد.
نقاط ضعف و قوت بلوک های ای بی اس(ABS) ، خودرو دنا :
MANDO80 :
بیشترین تعمیرات بلوک های ABS ، ماندو ۸۰ مربوط به تعمیرات یونیت است که بدلیل کیفیت پایین ساخت این بلوک ها تعمیر می شوند. تعمیرات بلوک ABS ، MANDO80 شامل : عدم کانکت با دیاگ براثر (نوسانات جریان برق ، شارژ بالای دینام ، اتصال اشتباه باتری به باتری و…) است.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) ماندو (MANDO) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس ماندو (MANDO)
MOBIS :
اغلب خرابی های این مدولاتور مربوط به یونیت الکترونیکی گزارش شده است .این بلوک ABS با موبیس پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ تفاوت دارد .
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) موبیس (MOBIS) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس موبیس (MOBIS)
YOUFIN :
در این مدل از ABS ، بیشترین خرابی مربوط به یونیت آنها می باشد البته بلوک های ABS ، یوفین از کیفی خوبی برخوردار هستند و به ندرت نیاز به تعمیر دارند.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) یوفین (YOUFIN) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس یوفین (YOUFIN)
جدول ایرادات ، دلایل و روش رفع ایرادات بلوک های ای بی اس(ABS) در خودرو دنا :
ایرادات | دلایل احتمالی | روش رفع ایرادات |
روشن شدن چراغABS | خرابی رله راه انداز ABS | تعمیر یا تعویض رله راه انداز ABS |
سوختن فیوز | تعویض فیوز | |
ایرادات شیربرقی | تعمیر یا تعویض شیربرقی | |
خرابی پمپ راه انداز ABS | تعمیر یا تعویض پمپ راه انداز ABS | |
عدم عملکرد سنسورهای چرخ | تنظیم درست و اصولی یا تعویض سنسور های چرخ | |
عدم اتصال با شبکه | بررسی نوع ایراد و برطرف کردن آن | |
نشتی روغن از پمپ اصلی ترمز | برطرف کردن نشتی و تعمیر پمپ یا تعویض پمپ ترمز | |
ایراد در منبع تغذیه ABS | عیب یابی از منبع تغذیه و برطرف کردن ایراد | |
فاصله هوایی مابین سنسور سرعت چرخ و سنسور چرخ دنده (کم بودن یا زیاد نبودن فاصله ) | خوردگی یا ساییدگی سنسور یا چرخ دنده | تنظیم فاصله سنسور با چرخ دنده |
عدم ارتباط سنسور با چرخ دنده | ||
چوب شدگی ترمز ( سفت شدن ) | ایراد در بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر |
ایراد در سوپاپ خلأ روی منیفولد | تعمیر یا تعویض سوپاپ | |
سخت بودن فنر استپ موتور | تعویض فنر | |
گیرپاژ پدال ترمز | تنظیم مجدد سیستم ترمز | |
چرب بودن ، شیشه ای شدن ، ساییدگی دیسک و لنت | تعویض دیسک یا لنت ها | |
قفل شدن ترمز | خرابی بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر |
لقی یا تنظیم نبودن لنت ها | تنظیم مجدد یا تعویض لنت ها | |
خمیدگی یا شکستگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
گرفتگی لوله های ترمز | برطرف کردن گرفتگی لوله ها | |
سوت کشیدن ترمز | ساییدگی و فرسودگی لنت ها | تعویض لنت ها |
تاب برداشتن کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
ساییدگی کاسه ترمز | تعویض کاسه ترمز | |
لقی یا فرسودگی بلبرینگ ها | تعویض یا تعمیر بلبرینگ ها | |
شیشه ای شدن دیسک ترمز | تعویض دیسک ترمز | |
انحراف خودرو به یک سمت | خرابی پمپ اصلی | تعمیر یا تعویض پمپ اصلی |
نشتی روغن ترمز در مدار | برطرف کردن نشتی | |
عدم انتقال نیرو یکسان از
ترمز به چرخ ها |
تنظیم درست و اصولی سیستم ترمزABS | |
لرزش فرمان و اتاق | بالانس نبودن چرخ ها | تنظیم باد لاستیک ها |
شل بودن اتصالات چرخ ها و بلوک ABS | تنظیم درست اتصالات چرخ ها و بلوک ABS | |
خرابی میل فرمان | تعمیر میل فرمان | |
خرابی میل تعادل | تعمیر میل تعادل | |
تاب دیدگی محور چرخ ها | تعمیر محور چرخ ها | |
پایین بودن پدال ترمز | نشتی روغن در مدار | برطرف کردن نشتی در مدار |
لنگی بیش از حد دیسک ها | تعویض دیسک ترمز | |
لنگی بیش از حد توپی چرخ ها | تعویض توپی چرخ | |
رگلاژ نبودن کاسه چرخ ها | تنظیم درست و اصولی کاسه چرخ ها | |
سایش یا زنگ زدگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
لرزش پدال ترمز (زیرپازدن) | تاب دیدگی دیسک های ترمز | تعمیر یا تعویض دیسک های ترمز |
لقی بلبرینگ ها | تعویض بلبرینگ ها | |
تاب برداشتن توپی چرخ ها | تعویض توپی ها | |
ساییدگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
تاب داشتن محور چرخ ها | تعویض محور چرخ | |
خرابی کالیپر ترمز | تعویض روتور | |
خالی کردن ترمز | خرابی پمپ ترمز | تعمیر یا تعویض پمپ ترمز |
ایجاد هوا در سیستم ترمز | هواگیری درست سیستم ترمز | |
جذب رطوبت توسط روغن ترمز | تعویض روغن ترمز | |
عدم رگلاژ کاسه چرخ ها | تنظیم درست کاسه چرخ ها | |
نشتی لاستیک پیستون هیدرولیکی | برطرف کردن نشتی و هواگیری مجدد یا تعویض لاستیک پیستون هیدرولیکی | |
ضعیف بودن ترمز | خرابی پمپ اصلی ترمز | تعمیر یا تعویض پمپ اصلی ترمز |
ایرادات فنی بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر | |
رگلاژ نبودن کاسه ترمز | تنظیم درست و اصولی کاسه ترمز | |
تمام شدن لنت ها | تعویض لنت ها | |
کاهش قطر دیسک | تعویض دیسک ترمز | |
نشتی روغن در مدار | برطرف کردن نشتی مدار | |
قفل شدن چرخ ها | ژله ای شدن لنت ترمز | تعویض لنت ترمز |
تنظیم نبودن پین نگه دارنده کفشک ها | تنظیم مجدد و درست یا تعویض کفشک ها | |
ایراد در مجموعه لوله ترمز | برطرف کردن ایرادات یا تعویض مجموعه لوله ترمز |