معرفی و خرید سیستم ایموبیلایزر خودرو دنا
فهرست مطالب
در این مقاله قصد داریم به معرفی و فروش سیستم ایموبیلایزر خودرو دنا ، انواع سیستم های ایموبیلایزر در این خودرو ، محل نصب ، معرفی پایه های یونیت ایموبیلایزر و بررسی انواع سیستم های ایموبیلایزر در دنا بپردازیم.
مقدمه :
خودروهای امروزی مجهز به سیستم ایموبیلایزر هستند ، عملکرد این سیستم به این صورت است که یک قفل نرمافزاری روی کامپیوتر خودرو نصب میشود تا از روشن شدن خودرو جلوگیری کند. سوئیچ خودرو داری کدهایی است که این کدها با سیستم ایموبیلایزر منطبق هستند.
هنگامی که سوئیچ خودرو را میچرخانید اگر کدها با یکدیگر همخوانی نداشته باشند، خودرو روشن نمیشود. در واقع ایموبیلایزر یک سیستم امنیتی برای خودرو است و تنها با سوئیچی که با کد آن همخوانی دارد قفل را باز میکند و اجازه میدهد که موتور خودرو روشن شود.
در گذشته هنگام تحویل خودرو کد مربوطه همراه با سوئیچ به مشتری تحویل داده میشد ولی امروزه تنها با درخواست مشتری و احزار هویت مالک خودرو، کد مربوط به سوئیچ تحویل داده میشود.
سیستم ایموبیلایزر چه کارهایی در جهت امنیت خودرو انجام می دهد ؟
b)قطع برق بعد از انداختن سوئیچ
c)جلوگیری از پاشش سوخت
d)قطع برق پمپ بنزین و انژکتورها
نکته : توجه داشته باشید که سیستم ایموبیلایزر، امنیت صد درصدی خودرو را تضمین نمیکند و با دستکاری سیستم برق خودرو میتوان به آن نفوذ کرد. اگر سیستم برق خودرو برای پاک کردن کد از روی کامپیوتر زیاد دستکاری شود، برای راهاندازی خودرو باید به نمایندگیهای آن مراجعه کنید.
معرفی سیستم ایموبیلایزر دنا :
سیستم های ایموبیلایزر نصب شده در خودرو دنا با توجه به نوع ایسیو بکارگرفته شده در این خودرو تفاوت دارند.
انواع ایسیوهای نصب شده در خودرو دنا عبارتند از :
۱ – BOSCH
۲- SIEMENS
در ادامه به معرفی و بررسی سیستم های ایموبیلایزر در خودرو دنا میپردازیم.
برای مشاهده و خرید انواع ایموبیلایزر از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
انواع سیستم های ایموبیلایزر خودرو دنا :
در جدول زیر نوع سیستم های ایموبیلایزر نصب در خودرو دنا با توجه به مدل ایسیو مشخص شده است.
ایسیو دنا | نوع سیستم ایموبیلایزر |
BOSCH | BOSCH |
SIEMENS | CIM2 |
بررسی سیستم ایموبیلایزر CIM2 خودرو دنا :
یونیت های الکترونیکی ایموبیلایزر CIM2 تولیدی شرکت کروز در محصولات ایرانخودرو روی دنا با ECU زیمنس و موتور EF7 نصب شده است . این قطعه اطلاعات دریافتی از کلید راننده را در خود ذخیره کرده و سپس به ECU موتور ارسال می کند و در نهایت موتور اجازه روشن شدن خودرو را صادر می کند .
کنترل یونیت ایموبیلایزر (ICU) در این سیستم قطعه Master می باشد و کدها ابتدا در این قطعه ثبت می گردد و با توجه به Master بودن این قطعه در هنگام تعویض آن باید قطعات ECU و تگ ها نیز تعویض گردند. همچنین در هنگام Learning قطعات سیستم ایموبیلایزر ابتدا باید قطعه ICU ، Learn گردد.
یونیت ایموبیلایزر CIM جدید که بر روی خودروهای تولیدی هر دو گروه خودروسازی ایرانخودرو و سایپا نصب می شود با ECU موتور به صورت دو سیم با پروتکل شبکه CAN ارتباط دارد .
بررسی سیستم ایموبیلایزر BOSCH خودرو دنا :
سیستم ایموبیلایزر استفاده شده در خودرو دنا فقط برروی خودروهایی نصب شده که ایسیو بکاررفته در آنها برند بوش است.
انواع مدل ایسیو بوش در خودرو دنا نصب شده که عبارتند از:
۱- BOSCH.ME.17
۲-BOSCH.ME.7.4.9
۳-S2
با توجه به ایسیو بوش در خودرو دنا سیستم ایموبیلایزر بوش مطابق شکل زیر می باشد :
این سیستم یونیت ندارد و نحوه علکرد آن به این صورت است که بعد از اینکه سوئیچ داخل مغزی (آنتن ترانسپوندر) قرار گرفت ، میکروچیپ حافظه یا همان تگ سوئیچ کد مخصوصی را برای آنتن ترانسپوندر ارسال می کند در ادامه بلافاصله بعد از استارت زدن آنتن ترانسپوندر کد مخصوص دریافتی از تگ سوئیچ را به ECU موتور گزارش می دهد اگر کد ارسال شده با کد ذخیره شده در ECU موتور مطابقت داشته باشد ECU فرمان روشن شدن خودرو را ارسال می کند.
محل نصب سیستم ایموبیلایزر در خودرو دنا :
محل نصب یونیت ایموبیلایزر CIM2 در خودرو دنا زیر داشبوزد سمت راننده می باشد.
بررسی پایه های سیستم ایموبیلایزر در خودرو دنا :
- BOSCH
با توجه به اینکه شماره پایه های سوکت SMARTRA – ICU بر روی قطعه قابل رویت نمی باشد ، از شکل زیر جهت شناسایی پایه های آن استفاده می شود .
پایه شماره ۱ : مثبت آنتن
پایه شماره ۵ : منفی آنتن
پایه شماره ۹ : مثبت باطری
پایه شماره ۴ : منفی باطری
پایه شماره ۲ : INPUT / OUTPUT
- CIM2
سیستم ایموبیلایزر خودروهای با ایسیوSIEMENS و سیستم ایموبیلایزر CIM2 دارای دو سوکت است. یک سوکت سه پایه در کنار و یک سوکت ۸ پایه زیر آن وصل می شود. سوکت سه پایه مربوط به ارتباط بین آنتن و ICU می باشد و اتصال هر یک از پایه های سوکت ۸ پایه به صورت زیر است :
پایه ۱ : وصل به برق مثبت از جعبه فیوز اصلی
پایه ۲ : وصل به اتصال بدنه منفی
پایه ۳ : وصل به چراغ ایموبیلایزر
پایه ۴ : وصل به برق مثبت بعد از سوئیچ
پایه ۵ : وصل به ECU موتور
پایه ۶ : وصل به ECU موتور