معرفی نود BCM در خودروهای داخلی
فهرست مطالب
در این مقاله سعی می کنیم به معرفی نود BCM یا مدول کنترل تجهیزات رفاهی بپریدازیم .
برای خرید نود BCM در انواع مختلف از دکمه زیر برای ورود به فروشگاه آنلاین لوازم تخصصی برق خودرو استفاده کنید .
بعد از اعمال تحریم ها و عدم وارد شدن قطعات فنی خودروها، شرکت ایران خودرو ساختن قطعات معادل و جایگزین قطعات خارجی را آغاز کرد. همان طور که در خودروهای جدید آشکار است، بین خودروهای خارجی یا مونتاژ قدیم و خودروهای ساخت داخل، تفاوت های زیادی در عملکرد و حتی شکل ظاهری آن ها دیده میشود.
از جمله قطعات مهمی که جایگزین شده، سیستم برق مرکزی ماشین ها است.
در ماشین های ۲۰۶، رانا و دنا از یک قطعه به نام BCM استفاده شده است.
این بخش در واقع، واحد خدمات هوشمندBSI یا Intelligent Service Unit در پژو ۲۰۶ های فرانسوی نام دارد که برای کنترل و فرماندهی قطعات فنی و سیستم های الکتریکی خودرو به کار می رود.
این بخش به دلیل توانایی های سخت افزاری و نرم افزاری بالایی که دارد، می تواند بخش های ایمنی و رفاهی خودرو را کاملا مهندسی شده و دقیق راه اندازی کند.
مزایای وجود سیستم BCM در خودرو
- کنترل و راه اندازی بخش های الکتریکی مختلف خودرو، توسط یک بخش کامپیوتری یا همان BCM اداره می شود به همین دلیل دستورات دقیق تر و منظم تر انجام می گیرند.
- وجود هوش مصنوعی BCM در خودرو این امکان را فراهم می کند که موارد و تجهیزات ایمنی خاص و بیشتری متناسب با شرایط پیش بینی شده، روی خودرو نصب شود. علاوه بر این، امکانات رفاهی و آپشن های بیشتری نیز روی خودرو قابل پیاده سازی هستند.
- از مزیت های مهم این سیستم، می توان به کاهش سیم های مصرف شده اشاره کرد که میزان پیچیدگی سیستم را کمتر می کند و عیب یابی و تعمیر آن را آسان می گرداند.
برای مثال در سیستم های BCM، اگر راننده دستور دهد که برف پاک کن ها کار کند، ابتدا این دستور از طریق بخش مرکزی تحلیل شده و چک می کند که تیغه های برف پاک کن قفل نشده باشند سپس دستور کار کردن آن ها را صادر می کند.
در بخش های دیگر خودرو نیز این هوشمندی به کار برده می شود که راننده را نسبت به کارکرد صحیح و بدون خطر سیستم برقی خودروی خود مطمئن می سازد.
محل نصب CBM در محصولات ایرانخودرو
در تولیدات ایرانخودرو نود CBM یا نود مرکزی داخل کابین سرنشین ، سمت راننده ، زیر داشبورد و قاب فرمان نصب می شود .
معرفی نود BCM به نحوی که مدارات داخلی آن ها شرح داده شود در مقالات دیگری شرح داده شده اند .
سوکت ها و بخشی های داخلی BCM
سوکت های BCM شامل دو سوکت ۱۵، یکی با پایه سفید رنگ ۱۵W WI و دیگری با پایه مشکی ۱۵W BK (برای بالابر برقی شیشه خودرو)، یک سوکت ۱۸ با پایه سفید ۱۸W WI و یک سوکت ۴۰ با پایه مشکی ۴۰W BK است.
به طور کلی، بخش مرکزی BCM از سه قسمت تشکیل شده است؛
قسمت A که بخش ورودی های اصلی است و الکترونیک مرکزی سیستم را تشکیل می دهد،
قسمت B قدرت یا خروجی بخش مرکزی است و
قسمت C که در سر راه خروجی بخش مرکزی به قطعات الکتریکی قرار دارد و در آن، جهت حفاظت از بخش مرکزی تعدادی فیوز حفاظتی وجود دارد.
در ادامه به طور مفصل قسمت های BCM را شرح می دهیم.
قسمت A، مغز تصمیم گیرنده BCM
این قسمت که به پایه های ورودی BCM متصل است، بخش هوشمند سیستم به حساب می آید.
در قسمت A یک کامپیوتر کوچک با CPU 16 بیتی، حافظه RAM و ROM تعبیه شده است و در آن یک نرم افزار نصب شده که قابل تنظیم و دستکاری است.
این نرم افزار با یک سری پیش فرض هایی از طرف کارخانه سازنده روی BCM ریخته می شود و قادر است دستوراتی که به طور دستی از طرف راننده یا به طور اتوماتیک از طرف سنسورهای خودرو به بخش مرکزی BCM می رسد را تحلیل کند و متناسب با شرایط تصمیم گیری کند.
در نمایندگی ها و تعمیرگاه های دستگاه های دیاگ وجود دارد که از طریق آن ها نرم افزار روی BCM تنظیم می شود.
پس از رسیدن یک فرمان (از طرف راننده: مانند برف پاک کن، قفل مرکزی و غیره یا از طرف سنسورها: سنسور سرعت، سنسور دما یا سنسور دنده عقب و غیره) به قسمت A در BCM، با توجه به گزینه های پیش فرضی که در نرم افزار آن تعریف شده است، دستور تجزیه و تحلیل شده و تصمیم نهایی به صورت یک سیگنال برقی به بخش B فرستاده می شود.
قسمت B، واسطه بین دستورات و قطعات الکتریکی
در این قسمت، یک مدار قدرت یا همان مدار با جریان بالا و یک سری رله وجود دارد.
مجموعه رله ها در قسمت B از بخش مرکزی BCM، در واقع به جای رله های پراکنده و جعبه رله هایی است که در خودروهای ۴۰۵، پارس، سمند و غیره قرار دارد.
برای دسترسی آسان و کاهش پیچیدگی در سیستم BCM که در خودرو ۲۰۶ و رانا استفاده می شود، رله ها در دو جعبه مجزا قرار داده شده اند.
یکی از جعبه ها کنار BCM و جعبه دیگر در کنار FCM قرار گرفته و با این کار حجم زیادی از سیم کشی ها و آشفتگی های سیستم برقی خودرو کاهش یافته است.
هر فرمانی که از قسمت A به قسمت B می رسد، یکی از رله ها را فعال می کند و به تبع از آن، یکی از تجهیزات الکترونیکی خودرو شروع به فعالیت می کند.
قسمت C، محافظ قطعات الکتریکی و بخش مرکزی BCM
این قسمت از BCM را فیوزهای حفاظتی تشکیل می دهند.
این فیوزها شکل ظاهری یکسانی دارند ولی رنگ آن ها متناسب با آمپر آن ها تفاوت دارد.
همچنین محل قرار گیری هر فیوز به این بستگی دارد که برای حفاظت از کدام بخش یا آپشن انتخاب شده است.
فیوزهای ۱۵ آمپری به رنگ آبی، فیوزهای ۲۰ آمپری به رنگ زرد، فیوزهای ۳۰ آمپری به رنگ سبز و فیوزهای ۴۰ آمپری به رنگ نارنجی هستند. قسمت C مانند قسمت B در دو بخش مجزا در کنار BCM و FCM قرار دارند.
در این قسمت برای سیستم های BCM یک فیوز تحت عنوان فیوز شنت یا فیوز پارک در نظر می گیرند که یک قطعه فلزی نسوز است.
این فیوز در وسط فیوزهای دیگر قرار داده می شود و با خارج کردن آن، برق تغذیه قسمت های پر مصرف و قطعات الکتریکی با توان بالا قطع می شود.
این فیوز وقتی که ماشین برای مدت طولانی خاموش باشد خارج شده تا از خالی شدن باتری و حوادث احتمالی پیشگیری شود.
انواع BCM در محصولات ایرانخودرو
BCM ها تنوع زیادی دارند و ممکن دارای ۳ یا ۴ یا بیشتر سوکت یا جایگاه اتصال داشته باشند که در ادامه به توضیح آن ها میپردازیم.
-
CBM یا BCM سه سوکت کروز
این نود BCM دارای محل اتصال سه کانکتور روی خود است و در سال های ۹۲ تا ۹۴ بر روی برخی تولیدات ایرانخودرو نصب شده است .
در سال های بعد این BCM با نوع چهار سوکت جایگزین شد .
-
CBM یا BCM چهار سوکت کروز
در این نود CBM دقیقا محل اتصال چهار سوکت مادگی روی دسته سیم قرار دارد .
این BCM نوع ارتقا یافته ۳ سوکت کروز از است و قابلیت شیشه و آینه برقی به آن افزوده شده است .
از این نود BCM در انواع پژو و رانا و سمند و دنا در تولیدات ایرانخودرو استفاده شده است .
-
CBM یا BCM سه سوکت سازه پویش
شرکت سازه پویش در سیستم برق مالتی سازه پویش نود CBM را به صورت زیر طراحی کرده است .
این نود در ۲۰۶ , ۲۰۷ به کار گرفته شده است .
-
CBM یا BCM چهار سوکت سازه پویش
از دیگر تولیدات سازه پویش به عنوان CBM به نوع چهار سوکت آن می توان اشاره کرد که با خود به دو دسته با کانکتورهای نامشابه تقسیم می شوند .
-
CBM یا BCM چهارسوکت ایمن خودرو شرق ، EKS