وظایف نود CCN سیستم مالتی پلکس SMS

 وظایف نود CCN سیستم مالتی پلکس SMS

معرفی نود CCN سیستم مالتی پلکس SMS

مقدمه ای از وظایف نود CCN سیستم مالتی پلکس SMS :

بعد از سال ۹۵ ایرانخودرو تصمیم گرفت که سیستم برقی SMS سازه پویش را بر روی بعضی‌ از محصولاتش از جمله سمند ،سورن، سورن معلومی ، سورن توربو ،  دنا ، دنا معلومی و دنا توربو پیاده سازی کند.

نود ها در سیستم SMS سازه پویش عبارتند از :

نود کنترل مرکزی CCN : Central control node
نود جلو FN :Front Node
نود کنترل دربها DCN : Door Control Node
نود عقب RN : Rear Node
نود پنل آمپر ICN : Instrument Cluster Node
سیستم ترمز ضد قفل ABS : Antilock Braking System

محل قرار گیری نود CCN SMS :

نود CCN یا نود مرکزی در همه خودروهایی که سیستم SMS ساز پویش پیاده سازی شده داخل کابین سرنشین زیر داشبورد سمت راننده بالای پدال کلاج است و بوسیله دو کانکتور پلاستیکی به دسته سیم کابین متصل می‌شود.
اگر لازم شد که این قطعه را از مدار خارج و برای تعمیر بیرون آورید لازم است که منفی سرباتری برداشته شود و سیستم برق ماشین قطع شود و این کار ترجیحا توسط تعمیرکار که متخصص و آموزش دیده برای این کار از خودرو جدا شود و بیرون آورده شود.
با توجه به قیمت بالای این نود و همین طور نود های دیگر و سیستم الکترونیکی خودروهای SMS سازش پویش لازم است که از هرگونه دست کاری و عیب یابی خودرو بوسیله افراد نابلد و آموزش ندیده حتما اجتناب شود چرا که خسارت های بعدی هزینه بر است.

وظایف نود مرکزی یا CCN :

خواندن وضعیت دسته برف پاکن که آن ها را راننده اعمال می‌کند مثل روشن و خاموش پمپ شیشه شور و سرعت های مختلف حرکت تیغه های برف پاکن دریافت وضعیت های مختلف دسته راهنما مثل راهنمای چپ و راست مثل نور بالا و مه شکن های عقب و جلو عملکرد و دستور روشن شدن خودرو که به ECU ارسال می‌کند.

و همچنین عملکرد سیستم قفل مرکزی خودرو که با توجه به سیگنالی که از فرستنده RF یا فرستنده رادیویی از ریموت دریافت می‌کند که باعث میشود درب های ماشین  باز و بسته شود.
ارتباط با دیاگ که بوسیله این ارتباط دستگاه دیاگ می‌تواند قطعه های مختلف را که در نودهای مختلف و همین طور ایسیو ذخیره شده است را بداند و به راحتی بخواند و به تعمیرکار نشان دهد.
از دیگر وظایف نود CCN پل ارتباطی بین نودهای مختلف است از جمله RN و ICN و ECU موتور و نود های دیگر از دیگر وظایف نود CCN تامین برق و منفی برخی نود های دیگر است.
برخی از پین های نود CCN خالی هستند و از داخل به مداری اتصال پیدا نکردند که در واقعا طراح و سازنده این نود این پین ها را به صورت رزرو نگه داشته است تا بعد از آنها با توجه به آپشن های به خودرو اضافه می‌شود استفاده کند.

تصاویر برد نود CCN SMS :

تصاویر برد نود CCN SMS

تصاویر برد نود CCN SMS

تصاویر برد نود CCN SMS

تصاویر برد نود CCN SMS

تصاویر برد نود CCN SMS

تصاویر برد نود CCN SMS

نقشه الکتریکی نود CCN SMS:

برای دانلود فایل PDF نقشه برق نود CCN SMS سازه پویش در خودرو دنا بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود نقشه برق نود CCN SMS PDF

سوکت های نود CCN SMS:

نود CCN بوسیله دوعدد کانکتور پلاستیکی مادگی که روی دسته سیم است به دسته سیم کابین و موتور متصل می‌شود.
کد و سوکت هایی که به نود CCN متصل می‌شود ۸۲ تا پین دارد که برخی از آنها خالی و رزرو هستند و برخی از انها عامل سیگنال و برق تغذیه و زمین هستند ، ۸۲ پایه مشکی و ۸۲ پایه خاکستری که به دسته سیم کابین و دسته سیم موتور متصل می‌شوند کانکتوری که روی خود CCN وجود دارد به صورت نری هستند و کانکتوری که روی دسته سیم است به صورت مادگی است.

تصویر فیوزهای روی نود CCN SMS :

تصویر فیوزهای روی نود CCN SMS
همین طور که در تصویر نود CCN دیده می‌شود ۱۷ عدد فیوز روی خود CCN می باشد که ۱۰ آمپر، ۵ آمپر و ۳۰ آمپری هستند و وظیفه ی آنها حفاظت از نود CCN و همین طور سیم کشی است که هرکدام مداری را در صورت اتصالی و بالا رفتن آمپر قطع میکنند که کاربرد هرکدام را در ادامه توضیح می دهیم.
فیوز F1 : این فیوز ۲۰ آمپری مربوط به صندلی برقی است.

F2 : این فیوز ۲۰ آمپری هست و وظیفه ی تغذیه یونیت ترمز ABS و همین طور سوییچ استارت و سوییچ برق رادیو است .

فیوز F3 : مربوط به پاور فندکی ماشین است که ۲۰ آمپری است.

فیوز F4 : این فیوز ۱۰ آمپر و مربوط به تغذیه سانروف است.

فیوز F5 : این فیوز ۳۰ آمپر و مربوط به موتور دمنده ی بخاری است.
فیوز F6 : این فیوز ۲۰ آمپری  مربوط به تغذیه استارتر است.
فیوز F7 : این فیوز ۱۰آمپر است و بصورت رزرو و فعلا استفاده نشده است.
فیوز F8 : این فیوز ۵ آمپری  و پاور CCN و ایموبیلایزر را در صورت اتصالی قطع می‌کند.
فیوز های F9 و F10 و F11 : فیوز هایی هستند که تغذیه نود RN را تامین میکنند که F9، F10 داری ۱۵ آمپر هستند و F11 دارای ۳۰ امپر است.

فیوز F12 : رزرو است و ۲۰ آمپری است.
فیوز F13 : این فیوز ۳۰ آمپری است و یکی دیگر از فیوز های تایین کننده تغذیه RN است.
فیوز F14 : این فیوز ۱۵ امپری است و تغذیه OBD و رادیو و سانروف را را تامین می‌کند.
فیوزF15 : این فیوز ۵ آمپری است و یکی از تغذیه های خود CCN وهمینطور پنل پشت امپر را را تامین می‌کند.
فیوز F16 : این فیوز ۵ آمپری است و تغذیه abs و obd و استارتر را تامین می‌کند
فیوز F17 : این فیوز ۱۰ آمپری است و تغذیه یونیت ایربگ را تامین می کند.

h.pooreghbali