آیا ایربگ قابل تعمیر است ؟

 آیا ایربگ قابل تعمیر است ؟

چکیده :

در این مقاله به عوامل خرابی در ایربگ ، بررسی خرابی های ایربگ و نکات ایمنی برای حفاظت و نگه داری از ایربگ میپردازیم.

مقدمه ای از آیا ایربگ قابل تعمیر است :

ایربگ ( کیسه هوا ) وسیله ای مدرن و محفاظتی است که برای جلوگیری از صدمه دیدن راننده و سرنشینان  در خودروها نصب می شود.

ایربگ در زمان تصادف خودرو از گازی که ناشی از اشتعال ماده سوختنی در کیسه هوا است پر می شود  و به شکلی از بالش بین سر و بدن راننده و سرنشینان با بدنه خودرو قرار می گیرد.

کیسه هوا از اصلی‌ترین تجهیزات ایمنی در خودروهای امروزی محسوب می‌شود که آسیب های وارد شده به راننده  و سرنشینان را در تصادفات شدید تا حد چشمگیری می‌تواند کاهش دهد.

نکته مهم  در سیستم ایربگ  این است که  کیسه‌های هوا دارای کلیدهایی هستند که با استفاده از آن می‌توانید Air Bag خودرو را فعال یا غیرفعال کنید.

امروزه کیسه هوا درزمان برخورد خودرو با موانع سخت و تصادفات شدید در کسری از ثانیه باز می شود و از جان راننده و سرنشینان محافظت می کند.

طرز کار ایربگ :

در بخش جلویی خودروهای مجهز به ایربگ، دو سنسور قرار دارد که با سیم به واحد کنترل ایربگ خودرو متصل هستند. این سنسورها به محض تشخیص تصادف، هشداری به یونیت ایربگ (ACU ) ارسال می‌کنند ، در ادامه یونیت ایربگ شرایط لازم برای سوختن ماده جامد داخل محفظه ایربگ را فراهم می کند تا کیسه هوا با سریع‌ترین سرعت ممکن (در کسری از ثانیه) با بخار گاز ناشی از این فرآیند پر و باز می شود.

اجزای تشکیل دهنده ایربگ خودرو :

  • کیسه هوای راننده و سرنشین
  • چراغ هشدار دهنده
  • کلید های صندلی سرنشین و راننده
  • باد کننده اتش
  • مشتعل ساز ( خازن )
  • حسگرهای ضربه
  • واحد کنترل الکتریکی

اجزای تشکیل دهنده ایربگ خودرو

اجزای فرعی سیستم ایربگ:

باطری بکاپ ( باتری پشتیبان )

اجزای فرعی سیستم ایربگ

باتری بکاپ یک باتری پشتیبان است که به باتری اصلی خودرو متصل است و بوسیله باتری اصلی شارژ می شود. گاهی اوقات باتری اصلی خودرو خالی می شود ولی این باتری کار خود را انجام می دهد.

برای مشاهده و خرید انواع ایربگ از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید ایربگ

زمان بندی فعال شدن ایربگ:

  • مرحله اول : ۱۵-۲۰ میکروثانیه سنسور شتاب سنج ، سیگنال فعال شدن را به واحد تولید کننده گاز ارسال می کند.
  • مرحله دوم : ۱۸-۲۴ میکروثانیه ماده آتش زا فعال می شود.
  • مرحله سوم : ۲۱-۲۷ میکروثانیه گاز تولید شده و وارد کیسه هوا می شود.
  • مرحله چهارم : ۵-۱۵۰ میکروثانیه راننده و سرنشینان در فاصله تقریبی ۱۳ سانتی متر برخورد با مانع ، با کیسه های هوا برخورد می کنند.

نقاط ضعف سیستم ایربگ :

  • فشار روی قفسه سینه
  • ضربه مستقیم به چشم
  • سوختگی بر اثر حرارت انفجاری گاز درون کیسه هوا

نقاط ضعف سیستم ایربگ

تعمیرات ایربگ شامل موارد زیر می شود :

  • تعمیرات یونیت ایربگ ( سخت افزار )
  • تعمیرات برنامه ریزی ایربگ ( نرم افزار )
  • تعمیر فلت ایربگ ( نوار ساعت )
  • تعمیر سیم کشی ایربگ
  • تعویض ایربگ
  • تعویض کمربند یا پیش کشنده
  • تعمیر مودول ایربگ

در ادامه به بررسی تعمیرات ایربگ میپردازیم :

تعمیرات سخت افزاری یونیت ایربگ:

تعمیرات سخت افزاری یونیت خیلی کم و محدود است و زمانی که یونیت ایربگ دچار اشکالاتی مانند ( لحیم سردی و … ) می شود تعمیرات سخت افزاری انجام می شود اما در اغلب موارد تعمیرات شامل در بخش نرم افزاری است.

تعمیر فلت ایربگ (نوار ساعت):

فلت چیست ؟

فلت ایربگ (نوار چرخشی ، نوار ایربگ یا نوار ساعتی ) خودرو که لوازم پرمصرف و آسیب پذیر است و بخشی از مدار انتقال سیگنال از یونیت ایربگ به سمت کیسه هوای روی غربیلک فرمان می باشد.

مکانیزم کار فلت ایربگ :

این قطعه یدکی دور تلسکوپی فرمان واقع شده است که از یک سمت سیگنال را به سمت کیسه هوای روی غربیلک فرمان هدایت کرده و از سمتی دیگر فرمان را از یونیت ایربگ به سمت کیسه هوا می آورد.

تعمیر فلت ایربگ (نوار ساعت)

اجزای فلت ایربگ :

  • کانکتور ایربگ راننده سمت غربیلک
  • سوکت ( ترمینال ) بوق
  • ناخنک
  • نوار مارپیچ و تراک های رسانا (flat cable )
  • استاتور
  • بوش
  • TAB connector سوکت اتصال (درسمت میله فرمان،ورودی )
  • قفل کن
  • روتور

اجزای فلت ایربگ

  • تعویض ایربگ

کیسه های هوا در ایربگ خودرو یک بار مصرف هستند. در صورت تصادف خودرو و باز شدن کیسه های هوا مجددا سیستم ایربگ را دوباره  راه اندازی کنید .

نکته ای که بسیار مهم و قابل توجه است این است کیسه های هوا بعد از باز شدن قابلیت استفاده مجدد و تعمیرات را  ندارند و حتما باید تعویض شوند.

  • تعمیر سیم کشی ایربگ

تعمیر سیم کشی ایربگ

سیم کشی های موجود در سیستم ایربگ بعد از گذشت چند سال ممکن است دچار قطعی و یا پوسیدگی شوند در چنین حالتی چراغ ایربگ روشن می شود و هنگام تصادف ایربگ عمل نمی کند.

  • تعویض کمربند یا پیش کشنده

  • تعمیرات ماژول ایربگ ( تعمیرات مدول ایربگ)

ماژول ایربگ در واقع همان واحد کنترل الکترونیکی است که سیستم ایربگ را کنترل می کند. در صورت تصادف و باز شدن کیسه های هوا باید دوباره برنامه ریزی شود.

  • تعمیرات نرم افزاری ایربگ

منظور از تعمیرات نرم افزاری ایربگ خودرو چیست ؟

ایربگ خودرو قطعه ای بنام یونیت ایربگ دارد که به آن (ماژول یا مدول ) نیز گفته می شود. یونیت ایربگ اطلاعات را در خود ذخیره می کند و در صورت برخورد با موانع و بروز تصادف ، اطلاعات ضربه را در خود ذخیره می کند.

یونیت ایربگ که به عنوان کامپیوتر ایربگ هم شناخته می شود ، یکسری برنامه های پیش فرض و اولیه در خود دارد و براساس همین برنامه های اولیه در زمان تصادف پیام باز شدن کیسه های هوا را منتقل می کند.

تعمیرات نرم افزاری یونیت ایربگ :

تعمیرات نرم افزاری یونیت ایربگ

برخی از یونیت های ایربگ پس از تصادف قابل برنامه ریزی و استفاده هستند و تعداد محدودی از یونیت های ایربگ قابلیت برنامه ریزی و استفاده مجدد را ندارند و باید با یونیت ایربگ  نو تعویض شوند.

ایرادات سخت افزاری هم ممکن است ایراداتی از قبیل : شکستگی ، تاب برداشتن برد ، نوسانات برق یا دینام خودرو ، نشت و نفوذ رطوبت و آب و تعمیر توسط تعمیرکاران کم تجربه و ناوارد می باشد که تعمیر پذیری این قبیل یونیت ها باید توسط تعمیرکاران و کارشناسان باتجربه بررسی شود.

نحوه تنظیم مجدد یونیت کیسه هوا پس از تصادف :

برای تنظیم مجدد یونیت کیسه هوا از پروگرمر TNM یا PROG 7 (SEVEN) استفاده می کنیم برای این کار ابتدا یونیت ایربگ را به پروگرامر متصل می کنیم :

  • مرحله اول شماره کامل حافظه ایپرام را انتخاب می کنیم
  • مرحله دوم عملیات خواندن حافظه
  • مرحله سوم پاک کردن خطره تصادف (کد خطا )
  • مرحله چهارم دامپ جدید و سالم را برای حافظه ایپرام ایربگ انتخاب کرده و در بافر باز می کنیم
  • مرحله پنجم انجام عملیات برنامه ریزی مجدد حافظه ایپرام
  • مرحله ششم انجام عملیات مقایسه جهت اطمینان درست بودن برنامه ریزی حافظه ایپرام
  • مرحله هفتم انجام عملیات خواندن حافظه ایپرام ( جهت اطمینان )

چرا از برنامه ریزی مجدد یونیت ایربگ استفاده می کنیم؟

در اغلب موارد زمانیکه خودرو تصادف می کند ممکن است هیچ ضربه ای به یونیت ایربگ خودرو وارد نشود به این دلیل که محل نصب یونیت ایربگ ، نقطه سقل خودرو (زیر کنسول جلو) می باشد.

در این گونه موارد که به یونیت ایربگ ضربه ای وارد نشده است می توانیم بجای تعویض یونیت ایربگ که هزینه های زیادی را در بردارد ، یونیت ایربگ را با برنامه ریزی مجدد اصلاح کرد و دوباره از آن بعنوان یونیت سالم استفاده کرد.  

نحوه برنامه ریزی یونیت ایربگ

یونیت های ایربگ خودرو کلا دو مدل می باشد :

  • حافظه خارجی
  • حافظه داخلی

آموزش نحوه برنامه ریزی :

  • نحوه برنامه ریزی یونیت ایربگ با حافظه خارجی

نحوه برنامه ریزی یونیت ایربگ با حافظه خارجی

یونیت ایربگ با حافظه خارجی دارای ، یک چیپ حافظه ۸  پایه اییپرام (EEPROM) هستند. این نوع حافظه قابل برنامه ریزی مجدد است . ایسیوهای ایربگ یک بار مصرف هستند ، یعنی اگر فعال شوند باید آنرا تعویض و یا تعمیر کرد .

در صورت ترکیدن کیسه هوا و یا قفل شدن کمربند ایمنی ، می توان با تعمیر یونیت ایربگ ، مجدد مورد استفاده قرار داد و چراغ ایبرگ را خاموش کرد .

تعمیر این ای سی یو ایربگ  ساده است . کافیست حافظه EEPROM آنرا مجددا برنامه ریزی کرد برای این کار این حافظه را از مدار جدا کنید و با یک پروگرامر نظیر TNM برنامه ریزی مجدد کنید .

  • نحوه برنامه ریزی یونیت ایربگ با حافظه داخلی

نحوه برنامه ریزی یونیت ایربگ با حافظه داخلی

حافظه این نوع یونیت ها به صورت حافظه داخلی است که داخل میکروکنترلر و از نوع حافظه فلش می باشد.

برنامه ریزی یونیت های ایربگ با حافظه داخلی درست مانند برنامه ریزی یونیت های ایربگ با حافظه خارجی ایپرام می باشد که از پروگرامر TNM و ۷PROG می توان برای برنامه ریزی آنها استفاده کرد.

نحوه تشخیص یونیت ABS :

بعد از آموزش و یادگیری نحوه برنامه ریزی یونیت ها نوبت به تشخیص نوع یونیت و کالیبره یونیت می باشد که با دو روش قابل شناسایی می باشد :

  • با استفاده از دستگاه دیاگ عیب یاب وارد برنامه ایربگ می شویم ، در قسمت شناسایی ، نوع برنامه و شماره کالیبره آن به صورت دقیق نوشته شده است.
  • در اکثر یونیت های ایربگ اسم خودرو و شماره کالیبره ی برنامه داخل یونیت بر روی برد یونیت نوشته شده است.

نحوه تشخیص یونیت ABS

h.pooreghbali