معرفی رله های IPFRB در سیستم CEC

 معرفی رله های IPFRB در سیستم CEC

چکیده :

در این مقاله قصد داریم در ابتدا به معرفی سیستم هوشمند CEC ، معرفی جعبه رله ، تفاوت جعبه رله با جعبه فیوز و معرفی رله های جعبه رله IPFRB در سیستم CEC بپردازیم.
مقدمه :
سیستم برق هوسمند CEC توسط شرکت سازه پویش و در سال ۹۵ ساخته شد این سیستم برروی خودروهای پژو پارس و ۴۰۵ نصب شده است. سیستم هوشمند CEC در خودرو شامل یونیت CEC ، ICN و MFD و جعبه فیوز های IPFRB و EBB می باشد.

سیستم هوشمند CEC بخش هوشمند سیستم مالتی پلکس است که باعث می شود کليه فيوزها ، رله ها و فانکشن های مرتبط با اين سيستم به کمک دستگاه عيب ياب قابل عيب يابی باشند.
نحوه عملکرد سیستم هوشمند CEC به این صورت است که فرمان از طریق راننده به یونیت CEC ارسال می شود. در این مرحله یونیت CEC با خواندن و تحلیلی فرمان ارسال شده دستور لازم را اجرا می کند و یا به یکی از نودهای ICN و MFD می فرستد تا آنها به عنوان عملگر دستور را اجرا کنند.

بررسی دلایل ساخت و استفاده از جعبه فیوز و جعبه رله IPFRB:

برای حفاظت از مدارهای الکتریکی در خودرو بر اثر افزایش جریان الکتریکی از قطعه ای بنام فیوز در مسیر مدارهای الکتریکی استفاده می شود. این فیوزها از آسیب رسیدن به مدارات در اثر افزایش جریان جلوگیری می کنند در واقع فیوزها جریان کنترل شده را به مدارهای الکتریکی در خودرو می رسانند.
در خودروهای ایرانی بسته به نوع خودرو ؛ سال تولید و تجهیزات رفاهی خودرو از فیوزهای متعددی استفاده شده است. فیوزهای مورد استفاده در خودرهای ایرانی اکثرا از نوع تیغه ای هستند. دلیل استافده از فیوزهای تیغه ای ساختار ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات جریان است.
رله در واقع یک کلید یا سوئیچ الکترومغناطیسی است که با یک جریان متناسب جریان های قوی را کنترل و قطع و وصل می کند. در صورتی که رله خودرو درست کار نکند باعث خاموشی یا بد کار کردن خودرو می‌شود.

همچنین بدلیل اینکه در برخی از نقاط خودرو حجم زیاد سیم کشی به کار نرود از رله استفاده می شود. با استفاده از رله، سیم کشی خودرو به مراتب نظم بیشتری می‌گیرد و بخش‌های مربوط به برق در شرایط مناسب‌تری قرار خواهند گرفت.

جعبه رله چه کاربردی دارد ؟

همانطور که توضیح داده شد از رله ها در خودرو استفاده های زیادی می شود به عنوان مثال :
۱) کلید یا سوئیچ برقی
۲) رابط کامپیوتری
۳) چراغ
۴) بوق
۵) روشن کننده قطعه هایی در خودرو که آمپر بالایی را استفاده می کنند.

تفاوت رله و فیوز چیست؟ 

رله خودرو با یک جریان کم یک بخش بزرگ یا جریان بزرگ را کنترل می‌کند.. اما فیوزها وظایف دیگری دارند و برای محافظت از سیم‌ها و قطعات در مسیر مدارات الکترونیکی به کار می‌روند.

در صورتی که جریان زیادی به یک بخش وارد شود فیوز با قطع کردن پل ارتباطی موجب قطع جریان شده و از سوختن آن قطعه در خودرو و آسیبب رسیدن به سایر نقاط جلوگیری می‌کند. به بیان بهتر فیوز با قطع جریان از سیم‌ها و قطعات دیگر در خودرو مانع از خرابی آن‌ها می‌شود.
در بسیاری از خودروها دو جعبه فیوز نصب شده است که یکی از آن‌ها داخل محفظه موتور است با نام جعبه فیوز داخل موتور شناخته می شود و وظیفه آن محافظت از فن های رادیاتور، پمپ ترمز ضد قفل و ECU است.
جعبه فیوز دیگر درون داشبورد قرار گرفته است و با نام جعبه فیوز داشبورد نیز شناخته می شود. این جعبه فیوز از بخش‌های مربوط به سوئیچ و قطعات داخل کابین ( تجهیزات رفاهی و آسایشی ) محافظت می‌کند.

خرابی ها و تعمیرات جعبه رله در سیستم CEC:

جعبه فیوز رله پژو پارس و ۴۰۵ به دلایل مختلفی از جمله آب خوردگی ، قطعی فیوزها ، اتصالات و نوسانات جریان برق و اتصال در مدار ممکن دچار خرابی شود ، تعمیرات جعبه رله پژو پارس و ۴۰۵ باتوجه به نوع خرابی متفاوت است و باتوجه به میزان خرابی درصد تعمیرات آن مشخص می شود.

معرفی رله های جعبه رله IPFRB در سیستم CEC

رله های IPFRB
رله رنگ رله نوع رله عملکرد رله
R1 قهوه ای HP MICRO 4P (12P/35A) رله فن تهویه
R2 خاکستری MICRO 5P (12V/20A/10A) رله برق شوک سنسور و سنسور حرکت ( آپشن)
R3 قهوه ای HP MICRO 4P (12V/35A) رله مدیریت توان
R4 سبز MICRO 4P (12V/20A) رله شیشه گرمکن
R5 خاکستری MICRO 5P (12V/20A/10A) رله برف پاک کن
R6
R7 قهوه ای HP MICRO 4P (12P/35A) رله شیشه بالابرهای جلو
R8 قهوه ای HP MICRO 4P (12P/35A) رله شیشه بالابرهای عقب
R9 سبز MICRO 4P (12V/20A) رله صندوق پران
R10 خاکستری MICRO 5P (12V/20A/10A) رله باز کردن قفل مرکزی
R11 خاکستری MICRO 5P (12V/20A/10A) رله بستن قفل مرکزی

h.pooreghbali