فروش بلوک ای بی اس(ABS) خودرو پژو پارس
فهرست مطالب
چکیده : در این مقاله قصد داریم انواع بلوک ABS خودرو پژو پارس ، نقاط ضعف و قوت ، ایرادات شایع و نحوه برطرف کردن آنها را بررسی کنیم.
مقدمه ای از معرفی و فروش بلوک ای بی اس(ABS) خودرو پژو پارس :
دستگاه ترمز ضد قفل ABS وسيله اي است كه حتي يك راننده ي ناشي هم مي تواند در صورت ترمز كردن سدري و اضطراري، خودرو را كنترل نمايد.
اين وسيله با افزايش و كاهش سري فشار روي ترمزها، سرعت كند شدن خودرو را به مقداري نگه مي دارد كه چرخ ها قفل نشوند.
با اين كار، خودرو به سرعت متوقف مي شود و مهم تر آنكه كنترل فرمان و تعادل خودرو برقرار مي ماند.
يكي از مهمترين عواملي كه باعث از دست دادن كنترل خودرو مي گردد ترمز كردن ناگهاني در جاده هاي لغزنده مانند جاده هاي مرطوب ،برفي، يخي و … است كه اين عمل به علت قفل شدن چرخها بر روي سطح جاده مي باشد براي جلوگيري از اين مشکل سيستم ترمز ضد قفل (ABS) استفاده مي شود.
در اين سيستم از طريق يك سيستم هدايت الكترونيكي كنترل شده و با دريافت اطلاعات لازم از وضعيت سرعت هر چرخها از طريق سنسورهاي سرعت نيروي ترمز بر روي چهار چرخ را كنترل و تنظيم ميكند
در اين سيستم مقدار نيروي ترمز بر روي هر يك از چرخ ها ميتواند متغير باشد بدين ترتيب چرخي كه داراي سرعت كمتري نسبت به چرخ ديگر باشد به همان نسبت فشار روغن ترمز در آن كاهش ميابد ، اين كاهش فشار به صورت مقطعي بوده و تا زماني ادامه مي يابد كه دور چرخ ها يكسان شود .
حتما بخوانید : بلوک ای بی اس (ABS) چیست ؟
عملکرد سیستم ای بی اس(ABS) :
با فشردن پدال ترمز توسط راننده نیروی ترمز مستقیما به چرخ ها منتقل می شود این نیرو تا زمانیکه چرخ ها در آستانه لغزش قرار بگیرند اعمال می شود.
در آستانه لغزش چرخ ABS وارد عمل می شود و نیروی وارد بر چرخ ها را ثابت نگه می دارد در این حالت اگر چرخ ها شروع به لغزش کنند ، ABS نیروی وارد بر چرخ ها را کاهش می دهد تا چرخ ها دوباره به حرکت در آید و پس از به حرکت درامدن چرخ ها دوباره نیرو را افزایش می دهد تا چرخ ها در آستانه لغزش قرار گیرد این عملیات به طور مداوم در طول مدت ترمز گیری توسط سیستم ABS تکرار می شود.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
انواع بلوک های ای بی اس (ABS) نصب شده بر روی خودرو پژو پارس :
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) خودرو پژو پارس ، برند Mobis
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) موتور طوسی پژو پارس ، برند YOUFIN (یوفین)
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) پژو پارس MGH80 ، برند Mando
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) پژو پارس ، برند بلژیوم (Belgium)
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) ایرانخودرویی (پژوپارس) موتور کوتاه ، برند BOSCH
- بلوک کامل ای بی اس (MGH60 (ABS (بدون شبکه) پارس ، برند Mando
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) موتور مشکی پژو پارس ، برند ATE
بلوک های ای بی اس (ABS) نصب شده در خودرو پژو پارس از ابتدا تا امروز :
بلوک های ای بی اس ATE:
بعد از اینکه سیستم ترمز ضد قفل بر روی خودرو پژو پارس نصب شد اولین بلوک ABS نصب شده ATE بود. این مدل ABS از سال ۸۴ تا ۸۹ برروی اکثر خودروهای ایرانخودرو قرار گرفته است.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) آته (ATE) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
بلوک های ای بی اس MANDO 60:
بعد از بلوک های ABS ، ATE اولین بلوک نصب شده بر روی خودرو پژو پارس بلوک های MANDO60 بود که از سال ۸۹ تا ۹۲ مورد استفاده قرار گرفت.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) ماندو (MANDO) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس ماندو (MANDO)
بلوک های ای بی اس BELGIUM:
بلوک ABS یا مدولاتور ترمز ABS برند بلژیوم از یونیت الکترونیکی + بلوک هیدرولیکی + پمپ تشکیل شده است که در برخی پژو پارس ها (و البته محصولات سایپا با کمی تفاوت) مدل ۹۲ به بعد مورد استفاده قرار گرفته است .
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) بلژیوم (BELGIUM) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس بلژیوم (BELGIUM)
بلوک های ای بی اس BOSCH :
از جمله بلوک های (مجموعه یونیت الکترونیکی + پمپ روغن + بلوک تقسیم روغن) ABS نصب شده بر روی خودرو پژو پارس بعد از سال ۹۰ تا ۹۲ این مدل است که معمولا با براکت فلزی عرضه می شود.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) بوش (BOSCH) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس بوش (BOSCH)
بلوک های ای بی اس MANDO80:
بیشترین بلوک های ABS نصب شده در خودرو پژو پارس MANDO80 می باشد این مدل ABS از سال ۹۴ تا ۹۸ بر روی اکثر خودروهای ایرانخودرو نصب شده است.
بلوک های ای بی اس MOBIS:
بعد از سال ۹۲ انواع مختلفی از بلوک و یونیت های ABS روی خودرو پژو پارس نصب شده است که شاید از برندهای خوب آن به مدولاتور یا بلوک ABS موبیس می توان اشاره کرد ، متولی واردات و مونتاژ این برند شرکت سازه پویش است .
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) موبیس (MOBIS) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس موبیس (MOBIS)
بلوک های ای بی اس YOUFIN:
این مدل از بلوک های ABS بر روی اکثر پژو پارس های بعد از سال ۹۸ تا به امروز نصب شده است.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) یوفین (YOUFIN) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس یوفین (YOUFIN)
محل نصب بلوک های ای بی اس (ABS) در خودرو پژو پارس :
محل نصب انواع بلوک های ABS در خودرو پارس داخل محفظه موتور می باشد.
نقاط ضعف و قوت بلوک های ای بی اس(ABS) خودرو پارس :
بلوک های ای بی اس ATE:
بیشترین خرابی در بلوک های ABS خودرو پارس مربوط به یونیت ABS است که ایراداتی مثل شیربرقی دارند.
بلوک های ای بی اس MANDO 60:
بیشترین خرابی ها در بلوک ABS ماندو مربوط به خرابی بلوک و پمپ ABS است که بدلیل آبخوردگی و نشت رطوبت و آب این خرابی ها بوجود می آید.
بلوک های ای بی اس BELGIUM:
عمده نقطعه ضعف این برند از بلوک ABS مربوط به بلوک هیدولیکی و پمپ روغن آن می شود که در بیشتر موارد تعمیر پذیر نیستند . ممکن است این ABS با براکت یا بدون آن ارسال شود.
بلوک های ای بی اس BOSCH:
این مدل ABS به دلیل کیفیت خوب ساخت و قطعات تشکیل دهنده خیلی کم و به ندرت نیاز به تعمیر دارند.
بلوک های ای بی اس MANDO 80:
بیشترین تعمیرات بلوک های ABS ، ماندو ۸۰ مربوط به تعمیرات یونیت است که بدلیل کیفیت پایین ساخت این بلوک ها در بخش یونیت بیشترین تعمیرات را دارند.
بلوک های ای بی اس MOBIS:
اغلب خرابی های این مدولاتور مربوط به یونیت الکترونیکی گزارش شده است .این بلوک ABS با موبیس پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ تفاوت دارد .
بلوک های ای بی اس YOUFIN:
در این مدل از ABS ، بیشترین خرابی مربوط به یونیت آنها می باشد البته بلوک های ABS ، یوفین از کیفی خوبی برخوردار هستند و به ندرت نیاز به تعمیر دارند.
جدول ایرادات ، دلایل و روش رفع آنها در بلوک های ای بی اس(ABS) خودرو پژو پارس :
ایرادات | دلایل احتمالی | روش رفع ایرادات |
روشن شدن چراغABS | خرابی رله راه انداز ABS | تعمیر یا تعویض رله راه انداز ABS |
سوختن فیوز | تعویض فیوز | |
ایرادات شیربرقی | تعمیر یا تعویض شیربرقی | |
خرابی پمپ راه انداز ABS | تعمیر یا تعویض پمپ راه انداز ABS | |
عدم عملکرد سنسورهای چرخ | تنظیم درست و اصولی یا تعویض سنسور های چرخ | |
عدم اتصال با شبکه | بررسی نوع ایراد و برطرف کردن آن | |
نشتی روغن از پمپ اصلی ترمز | برطرف کردن نشتی و تعمیر پمپ یا تعویض پمپ ترمز | |
ایراد در منبع تغذیه ABS | عیب یابی از منبع تغذیه و برطرف کردن ایراد | |
فاصله هوایی مابین سنسور سرعت چرخ و سنسور چرخ دنده (کم بودن یا زیاد نبودن فاصله ) | خوردگی یا ساییدگی سنسور یا چرخ دنده | تنظیم فاصله سنسور با چرخ دنده |
عدم ارتباط سنسور با چرخ دنده | ||
چوب شدگی ترمز ( سفت شدن ) | ایراد در بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر |
ایراد در سوپاپ خلأ روی منیفولد | تعمیر یا تعویض سوپاپ | |
سخت بودن فنر استپ موتور | تعویض فنر | |
گیرپاژ پدال ترمز | تنظیم مجدد سیستم ترمز | |
چرب بودن ، شیشه ای شدن ، ساییدگی دیسک و لنت | تعویض دیسک یا لنت ها | |
قفل شدن ترمز | خرابی بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر |
لقی یا تنظیم نبودن لنت ها | تنظیم مجدد یا تعویض لنت ها | |
خمیدگی یا شکستگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
گرفتگی لوله های ترمز | برطرف کردن گرفتگی لوله ها | |
سوت کشیدن ترمز | ساییدگی و فرسودگی لنت ها | تعویض لنت ها |
تاب برداشتن کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
ساییدگی کاسه ترمز | تعویض کاسه ترمز | |
لقی یا فرسودگی بلبرینگ ها | تعویض یا تعمیر بلبرینگ ها | |
شیشه ای شدن دیسک ترمز | تعویض دیسک ترمز | |
انحراف خودرو به یک سمت | خرابی پمپ اصلی | تعمیر یا تعویض پمپ اصلی |
نشتی روغن ترمز در مدار | برطرف کردن نشتی | |
عدم انتقال نیرو یکسان از
ترمز به چرخ ها |
تنظیم درست و اصولی سیستم ترمزABS | |
لرزش فرمان و اتاق | بالانس نبودن چرخ ها | تنظیم باد لاستیک ها |
شل بودن اتصالات چرخ ها و بلوک ABS | تنظیم درست اتصالات چرخ ها و بلوک ABS | |
خرابی میل فرمان | تعمیر میل فرمان | |
خرابی میل تعادل | تعمیر میل تعادل | |
تاب دیدگی محور چرخ ها | تعمیر محور چرخ ها | |
پایین بودن پدال ترمز | نشتی روغن در مدار | برطرف کردن نشتی در مدار |
لنگی بیش از حد دیسک ها | تعویض دیسک ترمز | |
لنگی بیش از حد توپی چرخ ها | تعویض توپی چرخ | |
رگلاژ نبودن کاسه چرخ ها | تنظیم درست و اصولی کاسه چرخ ها | |
سایش یا زنگ زدگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
لرزش پدال ترمز (زیرپازدن) | تاب دیدگی دیسک های ترمز | تعمیر یا تعویض دیسک های ترمز |
لقی بلبرینگ ها | تعویض بلبرینگ ها | |
تاب برداشتن توپی چرخ ها | تعویض توپی ها | |
ساییدگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
تاب داشتن محور چرخ ها | تعویض محور چرخ | |
خرابی کالیپر ترمز | تعویض روتور | |
خالی کردن ترمز | خرابی پمپ ترمز | تعمیر یا تعویض پمپ ترمز |
ایجاد هوا در سیستم ترمز | هواگیری درست سیستم ترمز | |
جذب رطوبت توسط روغن ترمز | تعویض روغن ترمز | |
عدم رگلاژ کاسه چرخ ها | تنظیم درست کاسه چرخ ها | |
نشتی لاستیک پیستون هیدرولیکی | برطرف کردن نشتی و هواگیری مجدد یا تعویض لاستیک پیستون هیدرولیکی | |
ضعیف بودن ترمز | خرابی پمپ اصلی ترمز | تعمیر یا تعویض پمپ اصلی ترمز |
ایرادات فنی بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر | |
رگلاژ نبودن کاسه ترمز | تنظیم درست و اصولی کاسه ترمز | |
تمام شدن لنت ها | تعویض لنت ها | |
کاهش قطر دیسک | تعویض دیسک ترمز | |
نشتی روغن در مدار | برطرف کردن نشتی مدار | |
قفل شدن چرخ ها | ژله ای شدن لنت ترمز | تعویض لنت ترمز |
تنظیم نبودن پین نگه دارنده کفشک ها | تنظیم مجدد و درست یا تعویض کفشک ها | |
ایراد در مجموعه لوله ترمز | برطرف کردن ایرادات یا تعویض مجموعه لوله ترمز |