خطای بلوک ای بی اس (ABS) در خودرو های ایرانی

 خطای بلوک ای بی اس (ABS) در خودرو های ایرانی

چکیده : در این مقاله قصد داریم به بررسی خطای بلوک های ABS در خودروهای ایرانی و روش رفع این خطاها بپردازیم.

مقدمه :

سیستم ترمز ABS در واقع مانع از قفل ماندن چرخ‌ها پس از ترمز‌گیری‌ می‌شود و به راننده این امکان را می‌دهد که در عین فشار شدید پدال ترمز، کنترل خودرو را به راحتی در دست داشته باشد.

خطری که همواره در رانندگی احساس می‌شد، قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمز‌گیری‌های شدید و همچنین در شرایط لغزندگی جاده است. در این زمان‌ها، عموما چرخ‌های قفل شده، روی سطح جاده کشیده می‌شدند و باعث افزایش خط ترمز می شد.

بنابراین کنترل خودروها تا حد زیادی کاهش می‌یافت و کنترل خودرو توسط راننده سخت و مشکل بود. اتفاق معمول در این مواقع، منحرف شدن خودرو از مسیر حرکت و بالا رفتن خطر تصادف‌ها و خسارات جانی و مالی سنگین بود.

فوايد سيستم ترمز ای بی اس (ABS) :

۱) كاهش خط ترمز در سطوحي كه شرايط عادي دارد

۲) افزايش پايداري خودرو در جاده هاي لغزنده

۳) افزايش كنترل فرمان

۴) کاهش اثر شرایط جاده برروی لاستیک های خودرو

نتیجه گیری :

هرچند ترمز ABS گاهی اوقات با طولانی کردن میزان خط ترمز باعث خساراتی میشوند ولی بدلیل جلوگیری از انحراف و چرخیدن خودرو و بالارفتن قدرت ترمز و نرمی آن باعث جلوگیری از حوادث مرگبار می شوند.

بلوک های ای بی اس (ABS) خودروهای ایرانی :

ماشینهای ایرانی در طی دهه ی ۸۰ بنا به الزاماتی که موسسه های استاندارد سازی قائل شد ، نصب سیستم ترمز ای بی اس (ABS) را الزامی کرد .

از آنجا که اجزاء سیستم ترمز ای بی اس از قطعات حساس و مهم خودرو می باشد . تهیه قطعات مرغوب و همین طور تعمیر یا سرویس و نگهداری آن هم بر عهده مالک خودرو می باشد و باید به آن دقت کافی را داشته باشد .

اولین خودرو ایرانی که بلوک ABS برروی آن نصب شد سمند مدل ۸۲ بود که بلوک ABS شرکت ATE برروی آن قرار گرفت بعد از آن پژوپارس(پرشیا) ، پژو۴۰۵ هم در تعداد محدودی از این مدل خودروها بلوک ABS ، ATE مورد استفاده قرار گرفت.

بلوک های ای بی اس (ABS) خودروهای ایرانی

انواع بلوک های ای بی اس (ABS) نصب شده برروی خودروهای ایرانی :

۱) بلوک ABS ، MANDO (60-80-25)
۲) بلوک ABS ، BWI (X100-X200 )
۳) بلوک ABS ،MOBIS
۴) بلوک ABS ، ATE موتور مشکی
۵) بلوک ABS ، BOSCH موتور مشکی کوتاه ، موتور طوسی کوتاه
۶) بلوک ABS ، BXS
۷) بلوک ABS ، YOUFIN
۸) بلوک ABS ، BELGIUM
۹) بلوک ABS ، TEVES (MK70 ، MK100 )

خطاهای بلوک های ای بی اس (ABS) نصب شده برروی خودروهای ایرانی :

۱) روشن شدن چراغ ABS

۲) چوب شدن پدال ترمز

۳) قفل شدن ترمز

۴) نرمی بیش از حد پدال ترمز

۵) سوت کشیدن ترمز

۶) کورس حرکتی پدال ترمز

۷) لرزش فرمان و اتاق

۸) لرزش پدال ترمز(زیرپا زدن)

۹) کشیده شدن ترمز به یک طرف

۱۰) پایین بودن پدال ترمز

۱۱) خالی کردن ترمز

۱۲) فاصله هوائی مابین سنسور سرعت چرخ و سنسور چرخ دنده

۱۳) ضعیف یودن ترمز

۱۴) خطای باز بودن ( اتصال کوتاه )سنسورسرعت چرخ

۱۵) خطای سنسور چرخ دنده

۱۶) خطای رله ، شیربرقی

۱۷) خطای فیوز موتور

۱۸) خطای HECU

۱۹) خطای ولتاژ باتری

۲۰) عدم اتصال با دیاگ

ویدئو بررسی خطاهای شایع در یونیت های ای بی اس (ABS) :

 

 

روش رفع خطاهای بلوک های ای بی اس (ABS) خودروهای ایرانی :

۱) روشن شدن چراغ ای بی اس (ABS) 

دلیل روشن شدن چراغ ABS

روش رفع ایراد

پایین بودن سطح روغن

تعویض روغن

خرابی رله راه اندازABS

تعمیر یا تعویض رله راه انداز

خرابی راه انداز پمپABS

تعمیر یا تعویض پمپABS

جابجایی سوکت های متصل به سنسورها

اتصال درست سوکت های متصل به سنسورها

سوختن فیوز

بررسی جعبه فیوز و تعویض

عدم عملکرد صحیح سنسورهای چرخ

تنظیم مجدد و درست و اصولی سیستم ترمزABS

ایرادات شیربرقی

تعمیر یا تعویض شیربرقی

عدم اتصال با شبکه

عیب یابی از منبع عدم اتصال و برطرف کردن ایراد در عدم اتصال

ایرادات در منبع تغذیه

برطرف کردن ایراد در منبع تغذیه

خرابی دسته سیم یا کانکتور

تعویض دسته سیم

۲) چوب شدن پدال ترمز

دلیل چوب شدگی ترمز

روش رفع چوب شدگی ترمز

کم بودن مقدار پیشرانه و وکیوم

تعمیر و یا تعویض بوستر

ایرادات بوستر

تعمیر یا تعویض بوستر

ایرادات سوپاپ خلأ روی منیفولد

تعویض سوپاپ

گیرپاژ پدال ترمز

تنظیم درست و اصولی ترمزABS

ساییدگی یا شیشه ای شدن لنت ها و دیسک ترمز

تعویض لنت یا دیسک

سخت بودن فنر استپ موتور

تعویض فنر استپ موتور

۳) قفل شدن ترمز

دلیل قفل شدگی ترمز

روش رفع قفل شدگی ترمز

آغشته شدن لنت ها به گریس یا روغن ترمز

تعویض لنت ها

خمیدگی ، شکستگی یا شل شدن کفشک ترمز

تعویض کفشک ها

شل شدن پیچ های نگه دارنده کالیبر ترمز یا بوش های راهنما

سفت کردن پیچ ها و بررسی دقیق

اثر داغی روی دیسک ترمز یا کاسه چرخ

تعویض دیسک یا کاسه چرخ

لنت ها و کفشک ها کنترل نمائید

گیر داشتن سیلندر های ترمز

تعویض سیلندر

ضعیف شدن فنرهای برگرداننده لنت ها

تعویض فنر

خرابی بوستر

تعمیر یا تعویض بوستر

لقی یا تنظیم نبودن لنت ها

تنظیم مجدد یا تعویض لنت ها

گرفتگی لوله های ترمز

برطرف کردن گرفتگی لوله ها

روش رفع خطاهای بلوک های ای بی اس (ABS) خودروهای ایرانی

۴) نرمی بیش از حد پدال ترمز

دلیل نرمی بیش از حد پدال ترمز

روش رفع ایراد

مشکل روغن ترمز ( کاهش حجم یا جذب رطوبت و کیفیت پایین )

تعویض روغن ترمز

ایرادات در سیلندر اصلی

تعمیر و یا تعویض سیلندر

ایرادات در سیلندر چرخ

تعویض یا تعویض سیلندر

مشکل کولیس ترمز

تعمیر و یا تعویض کولیس ترمز

نشتی و خرابی شیلنگ ترمز

تعویض شیلنگ و هواگیری مجدد سیستم ترمز

۵) سوت کشیدن ترمز

دلیل سوت کشیدن ترمز

روش رفع ایراد

ساییدگی و فرسودگی لنت ها

تعویض لنت ها

تاب برداشتن کفشک ها

تعویض کفشک ها

ساییدگی کاسه ترمز

تعویض کاسه ترمز

لقی یا فرسودگی بلبرینگ ها

تعویض یا تعمیر بلبرینگ ها

شیشه ای شدن دیسک ترمز

تعویض دیسک ترمز

۶) کورس حرکتی پدال ترمز

دلیل کورس حرکتی پدال ترمز

روش رفع ایراد

فرسودگی لنت ها

تعویض لنت ها

تنظیم نبودن کفشک ها

تنظیم درست کفشک ها

وجود هوا در سیستم ترمز

هوا گیری درست و اصولی

نشتی در مدار ترمز

نشتی مدار را برطرف کنید ، روغن ترمز اضافه کنید و سپس هواگیری کنید

خراشیدگی پمپ اصلی

پمپ اصلی ترمز را تعمیر و یا تعویض نمائید

پس زدن دیسک ترمز

دیسک ترمز را به دقت بررسی کنید (تاب دیدگی و..)

۷) لرزش فرمان و اتاق

دلیل لرزش فرمان و اتاق

روش رفع ایراد

بالانس نبودن چرخ ها

تنظیم باد لاستیک ها

شل بودن اتصالات چرخ ها و بلوک ABS

تنظیم درست اتصالات چرخ ها و بلوک ABS

خرابی میل فرمان

تعمیر میل فرمان

خرابی میل تعادل

تعمیر میل تعادل

تاب دیدگی محور چرخ ها

تعمیر محور چرخ ها

تاب برداشتن دیسک های ترمز

تعویض دیسک های تاب برداشته ترمز

خطای بلوک ای بی اس (ABS) در خودرو های ایرانی

۸) لرزش پدال ترمز ( زیرپا زدن ترمز )

دلیل لرزش پدال ترمز

روش رفع ایراد

بیضی شدن کاسه چرخ ها

تعویض کاسه چرخ ها

تاب دیدگی بیش از حد دیسک ترمز

تعویض دیسک ها

لقی بلبرینگ چرخ ها

بلبرینگ ها را بررسی و تنظیم نمائید

تاب دیدگی محور چرخ ها

محور چرخ ها را تعویض نمائید

تاب برداشتن توپی چرخ ها

تعویض توپی ها

ساییدگی کفشک های ترمز

تعویض کفشک ها

خرابی کالیپر ترمز

تعویض روتور

۹) کشیده شدن ترمز به یک طرف

دلیل کشیده شدن ترمز به یک طرف

روش رفع ایراد

آسیب دیدگی یا ساییدگی لنت ترمز

تعویض لنت ها

وجود اجسام خارجی روی لنت

با دقت لنت ها را تمیز کنید

ساییدگی یا تاب دیدگی دیسک ترمز

دیسک ترمز را تعمیر و یا تعویض نمائید

عدم تنظیم پیستون کالیبر ترمز

تنظیم مجدد پیستون کالیپر ترمز

تنظیم نامناسب زوایای چرخ ها

تنظیم زوایای چرخ ها

تنظیم نامناسب فشار باد لاستیک ها

تنظیم فشار باد لاستیک ها

لقی بلبرینگ چرخ ها

برطرف کردن لقی، در صورت نیازتعویض کنید

۱۰) پایین بودن پدال ترمز

دلیل پایین بودن پدال ترمز

روش رفع ایراد

نشتی روغن در مدار

برطرف کردن نشتی در مدار

لنگی بیش از حد دیسک ها

تعویض دیسک ترمز

لنگی بیش از حد توپی چرخ ها

تعویض توپی چرخ

رگلاژ نبودن کاسه چرخ ها

تنظیم درست و اصولی کاسه چرخ ها

سایش یا زنگ زدگی کفشک ها

تعویض کفشک ها

شل شدن بلبرینگ چرخ ها

تنظیم و سفت کردن بلبرینگ چرخ ها

گیر کردن پیستون کالیپر ترمز یا بوش های راهنما

تعمیر یا تعویض پیستون و یا بوش های راهنما

۱۱) خالی کردن ترمز

دلیل خالی کردن ترمز

روش رفع ایراد

خرابی پمپ ترمز

تعمیر یا تعویض پمپ ترمز

ایجاد هوا در سیستم ترمز

هواگیری درست سیستم ترمز

جذب رطوبت توسط روغن ترمز

تعویض روغن ترمز

عدم رگلاژ کاسه چرخ ها

تنظیم درست کاسه چرخ ها

نشتی لاستیک پیستون هیدرولیکی

برطرف کردن نشتی و هواگیری مجدد یا تعویض لاستیک پیستون هیدرولیکی

خرابی پمپ ABS

عیب یابی دقیق و تعمیر یا تعویض پمپ

۱۲) ضعیف بودن ترمز

دلایل ضعیف بودن ترمز

روش رفع ایراد

وجود هوا در لوله ها

هواگیری

ساییدگی لنت ها

تعویض لنت ها

خراب شدن شیلنگ های ترمز

تعویض شیلنگ ها

خرابی پمپ اصلی ترمز

تعمیر یا تعویض پمپ اصلی ترمز

ایرادات فنی بوستر

تعمیر یا تعویض بوستر

رگلاژ نبودن کاسه ترمز

تنظیم درست و اصولی کاسه ترمز

تمام شدن لنت ها

تعویض لنت ها

کاهش قطر دیسک

تعویض دیسک ترمز

نشتی روغن در مدار

برطرف کردن نشتی مدار

آغشته شدن لنت ها به روغن یا گیریس

تعویض لنت ها

روش رفع خطاهای بلوک های ای بی اس (ABS) خودروهای ایرانی

۱۳) خطای باز بودن ( اتصال کوتاه ) سنسور سرعت چرخ

این خطا بدلایل مختلفی از جمله :

۱) ضربه خوردگی

۲) آب خوردگی

۳) قطعی اتصال با سیم

۴) ایرادات فنی سنسور

روش رفع خطاهای بلوک های ای بی اس (ABS) خودروهای ایرانی

 

برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس(ABS) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید بلوک ای بی اس(ABS)

خطای بلوک ای بی اس (ABS) در خودرو های ایرانی

خطای بلوک ای بی اس (ABS) در خودرو های ایرانی

۱۴) خطای سنسور و چرخ دنده (محرک سنسور)

خطای بلوک ای بی اس (ABS) در خودرو های ایرانی

۱۵) خطا رله ، شیر برقی

سیم کشی پین ۲۵ را با ترمینال مرتبط با خودش در جعبه فیوز بررسی کنید.

اگر ارتباط درست نبود دسته سیم باید تعویض شود

اگر ارتباط درست بود ، وضعیت فیوز در جعبه فیوز باید بررسی شود :

۱) بررسی و تنظیم پین و کانکتور

۲) تعویض فیوز

خطا رله ، شیر برقی

۱۶) خطای فاصله هوایی مابین سنسور سرعت چرخ و سنسور چرخ دنده

خطای فاصله هوایی مابین سنسور سرعت چرخ و سنسور چرخ دنده

خطای فاصله هوایی مابین سنسور سرعت چرخ و سنسور چرخ دنده

۱۷) عدم اتصال با دیاگ

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث عدم اتصال بلوک ABS با دستگاه دیاگ می شود :

۱) آب خوردگی

۲) تصادف خودرو

۳) شارژ بالای دینام

۴) اتصال اشتباه باتری به باتری

۵) نوسانات ولتاژ (جوشکاری ، قوی و ضعیف شدن ولتاژ)

برای برطرف کردن چنین مشکلاتی باید بلوک های ABS تعمیر یا تعویض شوند.

خطای بلوک ای بی اس (ABS) در خودرو های ایرانی

h.pooreghbali