سیستم ترمز ای بی اس (ABS) پژو ۴۰۵
فهرست مطالب
چکیده : در این مقاله قصد داریم به معرفی و فروش بلوک ABS خودرو پژو ۴۰۵ و بررسی محل نصب ، نقاط ضعف و قوت و ایرادات و دلایل آنها و روش رفع ایرادات بپردازیم.
مقدمه :
سيستم ترمز گيري ضد قفل ABS (Antilock Braking System)به جهت كنترل بهتر خودرو توسط راننده در هنگام ترمز گيري شديد و نيز جلوگيري از لغزش خودرو طراحي شده و بنابراين باعث كنترل بهتر خودرو و خارج نشدن آن از مسير حركت در اين حالت مي شود. بطوري كه در شرايط مختلف جاده و به صورت لحظه اي بتوان اين كنترل را انجام داد.
عملکرد سیستم ABS :
با فشردن پدال ترمز توسط راننده نیروی ترمز مستقیما به چرخ ها منتقل می شود این نیرو تا زمانیکه چرخ ها در آستانه لغزش قرار بگیرند اعمال می شود.
در آستانه لغزش چرخ ABS وارد عمل می شود و نیروی وارد بر چرخ ها را ثابت نگه می دارد در این حالت اگر چرخ ها شروع به لغزش کنند ، ABS نیروی وارد بر چرخ ها را کاهش می دهد تا چرخ ها دوباره به حرکت درآید و پس از به حرکت درامدن چرخ ها دوباره نیرو را افزایش می دهد تا چرخ ها در آستانه لغزش قرار گیرد این عملیات به طور مداوم در طول مدت ترمز گیری توسط سیستم ABS تکرار می شود.
مشکلاتی که ممکن است در اثر لغزش در ترمز گیری بوجود آید :
- قفل شدن چرخ ها
- افزایش خط ترمز
- انحراف خودرو
- فرسایش سریع لاستیک ها
- حوادث جانی و مالی
فوايد سيستم ترمز ABS :
- كاهش خط ترمز در سطوحي كه شرايط عادي دارد
- افزايش پايداري خودرو در جاده هاي لغزنده
- افزايش كنترل فرمان
- کاهش اثر شرایط جاده بر روی لاستیک های خودرو
نتیجه گیری :
هرچند ترمز ABS گاهی اوقات با طولانی کردن میزان خط ترمز باعث خساراتی میشوند ولی بدلیل جلوگیری از انحراف و چرخیدن خودرو و بالارفتن قدرت ترمز و نرمی آن باعث جلوگیری از حوادث مرگبار می شوند.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
انواع بلوک های ای بی اس(ABS) نصب شده بر روی خودرو پژو ۴۰۵ :
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) خودرو پژو پارس ، برند Mobis
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) موتور طوسی پژو پارس ، برند YOUFIN (یوفین)
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) پژو پارس MGH80 ، برند Mando
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) پژو پارس ، برند بلژیوم (Belgium)
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) ایرانخودرویی (پژوپارس) موتور کوتاه ، برند BOSCH
- بلوک کامل ای بی اس (MGH60 (ABS (بدون شبکه) پارس ، برند Mando
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) موتور مشکی پژو پارس ، برند ATE
بلوک های ای بی اس(ABS) نصب شده بر روی خودرو پژو ۴۰۵ از ابتدا تا امروز :
بلوک های ای بی اس ATE:
بعد از اینکه سیستم ترمز ضد قفل بر روی خودرو پژو ۴۰۵ نصب شد اولین بلوک ABS نصب شده ATE بود. این مدل ABS از سال ۸۴ تا ۸۹ بر روی اکثر خودروهای ایرانخودرو قرار گرفته است.
بلوک های ای بی اس MANDO 60 :
بعد از بلوک های ABS ، ATE اولین بلوک نصب شده بر روی خودرو پژو ۴۰۵ بلوک های MANDO60 بود که از سال ۸۹ تا ۹۲ مورد استفاده قرار گرفت.
بلوک های ای بی اسBELGIUM :
بلوک ABS یا مدولاتور ترمز ABS برند بلژیوم از یونیت الکترونیکی + بلوک هیدرولیکی + پمپ تشکیل شده است که در برخی پژو ۴۰۵ (و البته محصولات سایپا با کمی تفاوت) مدل ۹۲ به بعد مورد استفاده قرار گرفته است .
BOSCH ایرانخودرویی
از جمله بلوک های (مجموعه یونیت الکترونیکی + پمپ روغن + بلوک تقسیم روغن) ABS نصب شده بر روی خودرو پژو ۴۰۵ بعد از سال ۹۰ تا ۹۲ این مدل است که معمولا با براکت فلزی عرضه می شود.
بلوک های ای بی اس MANDO80 :
بیشترین بلوک های ABS نصب شده در خودرو پژو ۴۰۵ MANDO80 می باشد این مدل ABS از سال ۹۴ تا ۹۸ بر روی اکثر خودروهای ایرانخودرو نصب شده است.
بلوک های ای بی اس MOBIS :
بعد از سال ۹۲ انواع مختلفی از بلوک و یونیت های ABS روی خودرو پژو ۴۰۵ نصب شده است که شاید از برندهای خوب آن به مدولاتور یا بلوک ABS موبیس می توان اشاره کرد ، متولی واردات و مونتاژ این برند شرکت سازه پویش است .
بلوک های ای بی اس YOUFIN :
این مدل از بلوک های ABS بر روی اکثر پژو ۴۰۵ های بعد از سال ۹۸ تا به امروز نصب شده است.
حتما بخوانید : بلوک ای بی اس (ABS) چیست ؟
محل نصب بلوک های ای بی اس(ABS) خودرو پژو ۴۰۵ :
محل نصب انواع بلوک های ABS در خودرو پارس داخل محفظه موتور می باشد.
نقاط ضعف و قوت بلوک های ای بی اس(ABS) خودرو پژو ۴۰۵ :
ATE
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) آته (ATE) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
بیشترین خرابی در بلوک های ABS خودرو پارس مربوط به یونیت ABS است که ایراداتی مثل شیربرقی دارند.
MANDO 60
بیشترین خرابی ها در بلوک ABS ماندو مربوط به خرابی بلوک و پمپ ABS است که بدلیل آبخوردگی و نشت رطوبت و آب این خرابی ها بوجود می آید.
BELGIUMعمده نقطعه ضعف این برند از بلوک ABS مربوط به بلوک هیدولیکی و پمپ روغن آن می شود که در بیشتر موارد تعمیر پذیر نیستند . ممکن است این ABS با براکت یا بدون آن ارسال شود.
BOSCH
این مدل ABS به دلیل کیفیت خوب ساخت و قطعات تشکیل دهنده خیلی کم و به ندرت نیاز به تعمیر دارند.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) بوش (BOSCH) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس بوش (BOSCH)
MANDO80
بیشترین تعمیرات بلوک های ABS ، ماندو ۸۰ مربوط به تعمیرات یونیت است که بدلیل کیفیت پایین ساخت این بلوک ها در بخش یونیت بیشترین تعمیرات را دارند.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) ماندو (MANDO) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس ماندو (MANDO)
MOBIS
اغلب خرابی های این مدولاتور مربوط به یونیت الکترونیکی گزارش شده است .این بلوکABS با موبیس پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ تفاوت دارد .
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) موبیس (MOBIS) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس موبیس (MOBIS)
YOUFIN
در این مدل از ABS ، بیشترین خرابی مربوط به یونیت آنها می باشد البته بلوک های ABS ، یوفین از کیفی خوبی برخوردار هستند و به ندرت نیاز به تعمیر دارند.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) یوفین (YOUFIN) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس یوفین (YOUFIN)
جدول ایرادات ، دلایل و روش رفع ایرادات در بلوک های ای بی اس(ABS) خودرو پژو ۴۰۵ :
ایرادات | دلایل احتمالی | روش رفع ایرادات |
روشن شدن چراغABS | خرابی رله راه انداز ABS | تعمیر یا تعویض رله راه انداز ABS |
سوختن فیوز | تعویض فیوز | |
ایرادات شیربرقی | تعمیر یا تعویض شیربرقی | |
خرابی پمپ راه انداز ABS | تعمیر یا تعویض پمپ راه انداز ABS | |
عدم عملکرد سنسورهای چرخ | تنظیم درست و اصولی یا تعویض سنسور های چرخ | |
عدم اتصال با شبکه | بررسی نوع ایراد و برطرف کردن آن | |
نشتی روغن از پمپ اصلی ترمز | برطرف کردن نشتی و تعمیر پمپ یا تعویض پمپ ترمز | |
ایراد در منبع تغذیه ABS | عیب یابی از منبع تغذیه و برطرف کردن ایراد | |
فاصله هوایی مابین سنسور سرعت چرخ و سنسور چرخ دنده (کم بودن یا زیاد نبودن فاصله ) | خوردگی یا ساییدگی سنسور یا چرخ دنده | تنظیم فاصله سنسور با چرخ دنده |
عدم ارتباط سنسور با چرخ دنده | ||
چوب شدگی ترمز ( سفت شدن ) | ایراد در بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر |
ایراد در سوپاپ خلأ روی منیفولد | تعمیر یا تعویض سوپاپ | |
سخت بودن فنر استپ موتور | تعویض فنر | |
گیرپاژ پدال ترمز | تنظیم مجدد سیستم ترمز | |
چرب بودن ، شیشه ای شدن ، ساییدگی دیسک و لنت | تعویض دیسک یا لنت ها | |
قفل شدن ترمز | خرابی بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر |
لقی یا تنظیم نبودن لنت ها | تنظیم مجدد یا تعویض لنت ها | |
خمیدگی یا شکستگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
گرفتگی لوله های ترمز | برطرف کردن گرفتگی لوله ها | |
سوت کشیدن ترمز | ساییدگی و فرسودگی لنت ها | تعویض لنت ها |
تاب برداشتن کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
ساییدگی کاسه ترمز | تعویض کاسه ترمز | |
لقی یا فرسودگی بلبرینگ ها | تعویض یا تعمیر بلبرینگ ها | |
شیشه ای شدن دیسک ترمز | تعویض دیسک ترمز | |
انحراف خودرو به یک سمت | خرابی پمپ اصلی | تعمیر یا تعویض پمپ اصلی |
نشتی روغن ترمز در مدار | برطرف کردن نشتی | |
عدم انتقال نیرو یکسان از
ترمز به چرخ ها |
تنظیم درست و اصولی سیستم ترمزABS | |
لرزش فرمان و اتاق | بالانس نبودن چرخ ها | تنظیم باد لاستیک ها |
شل بودن اتصالات چرخ ها و بلوک ABS | تنظیم درست اتصالات چرخ ها و بلوک ABS | |
خرابی میل فرمان | تعمیر میل فرمان | |
خرابی میل تعادل | تعمیر میل تعادل | |
تاب دیدگی محور چرخ ها | تعمیر محور چرخ ها | |
پایین بودن پدال ترمز | نشتی روغن در مدار | برطرف کردن نشتی در مدار |
لنگی بیش از حد دیسک ها | تعویض دیسک ترمز | |
لنگی بیش از حد توپی چرخ ها | تعویض توپی چرخ | |
رگلاژ نبودن کاسه چرخ ها | تنظیم درست و اصولی کاسه چرخ ها | |
سایش یا زنگ زدگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
لرزش پدال ترمز (زیرپازدن) | تاب دیدگی دیسک های ترمز | تعمیر یا تعویض دیسک های ترمز |
لقی بلبرینگ ها | تعویض بلبرینگ ها | |
تاب برداشتن توپی چرخ ها | تعویض توپی ها | |
ساییدگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
تاب داشتن محور چرخ ها | تعویض محور چرخ | |
خرابی کالیپر ترمز | ||
خالی کردن ترمز | خرابی پمپ ترمز | تعمیر یا تعویض پمپ ترمز |
ایجاد هوا در سیستم ترمز | هواگیری درست سیستم ترمز | |
جذب رطوبت توسط روغن ترمز | تعویض روغن ترمز | |
عدم رگلاژ کاسه چرخ ها | تنظیم درست کاسه چرخ ها | |
نشتی لاستیک پیستون هیدرولیکی | برطرف کردن نشتی و هواگیری مجدد یا تعویض لاستیک پیستون هیدرولیکی | |
ضعیف بودن ترمز | خرابی پمپ اصلی ترمز | تعمیر یا تعویض پمپ اصلی ترمز |
ایرادات فنی بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر | |
رگلاژ نبودن کاسه ترمز | تنظیم درست و اصولی کاسه ترمز | |
تمام شدن لنت ها | تعویض لنت ها | |
کاهش قطر دیسک | تعویض دیسک ترمز | |
نشتی روغن در مدار | برطرف کردن نشتی مدار | |
قفل شدن چرخ ها | ژله ای شدن لنت ترمز | تعویض لنت ترمز |
تنظیم نبودن پین نگه دارنده کفشک ها | تنظیم مجدد و درست یا تعویض کفشک ها | |
ایراد در مجموعه لوله ترمز | برطرف کردن ایرادات یا تعویض مجموعه لوله ترمز |