معرفی بلوک ای بی اس(ABS) خودرو سمند
فهرست مطالب
چکیده :
در این مقاله قصد داریم به معرفی و فروش بلوک ABS خودرو سمند و بررسی محل نصب ، نقاط ضعف و قوت و ایرادات و دلایل آنها و روش رفع ایرادات بپردازیم.
مقدمه :
ترمز ضدقفل (ABS) یکی از سیستمهای کنترلی خودرو است که از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری بر روی جادههای لغزنده و یا هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری نموده و به این ترتیب باعث کاهش فاصله توقف، افزایش فرمانپذیری، بهبود پایداری و بهطور کلی افزایش ایمنی خودرو میگردد.
اساس کار سیستم های ترمز ضد قفل اندازه گیری کاهش نسبی سرعت چرخ ها در حین ترمز و کنترل میزان لغزش براین اساس می باشد.
در صورتیکه میزان کاهش سرعت یک چرخ نسب به سایر چرخ ها و یا مقداری که از قبل در مدولاتور ثبت شده سریع تر باشد نشان دهنده آن است که ، چرخ شروع به لغزش کرده و در شرایط حساس کاهش اصطکاک با جاده و قفل شدن چرخ قرار گرفته است. واکنش سیستم ABS در این حالت کاهش سریع فشار هیدرولیک اعمالی به ترمز در چرخ یا چرخ های تحت تأثیر خواهد بود.
با تحریک الکتریکی شیرهای برقی مورد استفاده در ABS ، دریچه های منتهی به لوله های ترمز هریک از چرخ ها به صورت کاملا مستقل با سرعت بالا قابل باز و بسته شدن می باشند بدین ترتیب فشار روغن ترمز هیدرولیک هریک از چرخ ها به شکل جداگانه ای تحت کنترل مدولاتور خواهد بود.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) سمند از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
انواع بلوک های ای بی اس (ABS) خودرو سمند :
- بلوک کامل ای بی اس (MGH60 (ABS (بدون شبکه) سمند ، برند Mando
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) موتور طوسی سمند ، برند YOUFIN (یوفین)
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) موتور مشکی سمند ، برند ATE
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) موتور مشکی سمند ، برند MANDO
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) MGH80 سمند ، برند MANDO
- بلوک های ای بی اس (ABS) BWI سمند ، ایرانخودرویی
بلوک های ای بی اس (ABS) خودرو سمند از ابتدا تا امروز :
بلوک های ABS ، MANDO60 از سال ۸۹ تا سال ۹۳ برروی خودرو های سمند قرار گرفت. بعد از آن از سال ۹۳ تا سال ۹۸ بلوک های ABS ، MANDO 80 برروی خودرو سمند نصب شد اما از سال ۹۸ تا به امروز اکثر بلوک های ABS نصب شده در خودرو سمند YOUFIN موتورطوسی و BWI ایرانخودرویی هستند.
البته نوع دیگر از بلوک های ABS بنام ATE نیز وجود دارند که خیلی قدیمی تر هستند و در تعداد محدودی از خودروهای سمند برای اولین بار نصب شده است این نوع از بلوک های ABS جزو اولین و قدیمی ترین ABS های نصب شده برروی خودروهای ایرانی هستند.
سمندهای مدل ۸۴ تا ۸۹ که برای اولین بار در ایران دارای سیستم ترمز ABS شدند این یونیت و بلوک را تجربه کردند . این بلوک و یونیت ABS محصول شرکت ATE است که از معتبرترین تولید کنندگان این تیپ از محصولات در جهان به شمار می رود .
محل نصب بلوک های ای بی اس (ABS) خودرو سمند :
محل نصب تمامی بلوک های ABS نصب شده در خودرو سمند داخل محفظه موتور می باشد.
در ادامه مقاله به بررسی نقاط ضعف هریک از این بلوک های ABS در خودرو سمند میپردازیم.
حتما بخوانید : بلوک ای بی اس (ABS) چیست ؟
نقاط ضعف و قوت بلوک های ای بی اس (ABS) خودرو سمند:
- بلوک های ABS ، MANDO 60
بیشترین خرابی ها در بلوک ABS ماندو مربوط به خرابی بلوک و پمپ ABS است که بدلیل آبخوردگی و نشت رطوبت و آب این خرابی ها بوجود می آید.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) ماندو (MANDO) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس ماندو (MANDO)
- بلوک های ABS ، MANDO 80
بیشترین تعمیرات بلوک های ABS ، ماندو ۸۰ مربوط به تعمیرات یونیت است که بدلیل کیفیت پایین ساخت این بلوک ها در بخش یونیت بیشترین تعمیرات را دارند.
- بلوک های ABS ، YOUFIN
در این مدل از ABS ، بیشترین خرابی مربوط به یونیت آنها می باشد البته بلوک های ABS ، یوفین از کیفی خوبی برخوردار هستند و به ندرت نیاز به تعمیر دارند.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) یوفین (YOUFIN) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید بلوک ای بی اس یوفین (YOUFIN)
- بلوک های ABS ، ATE
بیشترین خرابی در بلوک های ABS خودرو پارس مربوط به یونیت ABS است که ایراداتی مثل شیربرقی دارند. این بلوک ها جزو اولین بلوک هایی بودند که برروی خودرو های ایرانی نصب شدند و برروی تعداد محدودی از پژو ۴۰۵ ها نصب شدند.
برای مشاهده و خرید بلوک ای بی اس (ABS) آته (ATE) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
- بلوک های ABS ، BWI ایرانخودرویی
بلوک ترمز ضد قفل (ABS) با برند کروز (CROUSE) و نام تجاری BWI در تعداد محدودی از خودروهای ایرانخودرو مورد استفاده قرار گرفته است.
ارتباط و انتقال اطلاعات بین یونیت کنترل ترمز BWI و یونیت موتور در تمامی خودروها از نوع پروتکل شبکه (CAN ) می باشد.
خرابی این نوع بلوک های ABS ، بیشتر مربوط به یونیت آنهاست که خیلی کم و به ندرت نیاز به تعمیر دارند.
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) موتور مشکی سمند ، برند MANDO
سمندهای مدل ۸۶ تا ۸۹ که برای اولین بار در ایران دارای سیستم ترمز ABS شدند این یونیت و بلوک را تجربه کردند . این بلوک و یونیت ABS محصول شرکت ماندو است که از معتبرترین تولید کنندگان این تیپ از محصولات در جهان به شمار می رود .
خرابی این بلوک مربوط به یونیت و بلوک است.
جدول ایرادات ، دلایل و روش رفع ایرادات در انواع بلوک های ای بی اس (ABS) خودرو سمند :
نوع ایراد | دلایل احتمالی | روش رفع ایرادات |
روشن شدن چراغ ABS | سوختن فیوز | تعویض فیوز |
خرابی سنسور چرخ ها | تعمیر یا تعویض سنسورها | |
خرابی پمپ راه انداز ABS | تعمیر یا تعویض پمپ راه انداز ABS | |
خرابی رله راه انداز ABS | تعمیر یا تعویض رله راه انداز ABS | |
ایرادات شیربرقی | تعمیر یا تعویض شیربرقی | |
خرابی HECU (ترمزغیر یکنواخت ) | تنظیم فاصله هوایی سنسور چرخ و سرعت | |
خرابی دسته سیم یا کانکتور | تعویض دسته سیم کانکتور | |
چوب شدن ترمز | ایراد در بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر |
ایراد در سوپاپ خلأ روی منیفولد | تعمیر یا تعویض سوپاپ | |
سخت بودن فنر استپ موتور | تعویض فنر | |
گیرپاژ پدال ترمز | تنظیم مجدد و اصولی سیستم ترمز | |
چرب بودن ، شیشه ای شدن ، ساییدگی دیسک و لنت | تعویض دیسک یا لنت ها | |
پایین رفتن پدال ترمز | نشتی روغن در مدار | برطرف کردن نشتی در مدار و هواگیری مجدد |
لنگی بیش از حد دیسک ها | تعویض دیسک ترمز | |
لنگی بیش از حد توپی چرخ ها | تعویض توپی چرخ ها | |
رگلاژ نبودن کاسه چرخ ها | تنظیم درست واصولی کاسه چرخ ها | |
خالی کردن ترمز | خرابی پمپ ترمز | تعمیر یا تعویض پمپ ترمز |
ایجاد هوا در سیستم ترمز | هواگیری درست و اصولی سیستم ترمز | |
جذب رطوبت توسط روغن ترمز | تعویض روغن ترمز | |
عدم رگلاژ کاسه چرخ ها | تنظیم درست و اصولی کاسه چرخ ها | |
نشتی لاستیک پیستون هیدرولیکی | برطرف کردن نشتی یا تعویض لاستیک پیستون | |
لرزش پدال ترمز( زیر پا زدن ) | تاب برداشتن دیسک ها | تعمیر یا تعویض دیسک ترمز |
خرابی کالیپر ترمز | تعویض کالیپر ترمز | |
خرابی بلبرینگ ها | تعمیر یا تعویض بلبرینگ ها | |
خرابی یا ساییدگی لنت ها | تعمیر یا تعویض لنت ها | |
قفل شدن ترمز | خرابی بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر |
لقی یا تنظیم نبودن لنت ها | تنظیم مجدد یا تعویض لنت ها | |
خمیدگی یا شکستگی کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
گرفتگی لوله های ترمز | برطرف کردن گرفتگی لوله ها | |
ضعیف بودن ترمز | خرابی پمپ اصلی ترمز | تعمیر یا تعویض پمپ ترمز |
ایرادات فنی بوستر | تعمیر یا تعویض بوستر | |
رگلاژ نبودن کاسه ترمز | تنظیم درست و اصولی کاسه ترمز | |
تمام شدن لنت ها | تعویض لنت ها | |
کاهش قطر دیسک | تعویض دیسک ترمز | |
نشتی روغن در مدار | برطرف کردن نشتی مدار و هواگیری مجدد | |
انحراف خودرو به یک
سمت |
عدم انتقال نیرو یکسان از ترمز به چرخ ها | تنظیم درست و اصولی سیستم ترمز |
خرابی پمپ ترمز | تعمیر یا تعویض پمپ ترمز | |
سوت کشیدن ترمز | ساییدگی و فرسودگی لنت ها | تعویض لنت ها |
تاب برداشتن کفشک ها | تعویض کفشک ها | |
ساییدگی کاسه ترمز | تعویض کاسه ترمز | |
لقی یا فرسودگی بلبرینگ ها | تعویض یا تعمیر بلبرینگ ها | |
شیشه ای شدن دیسک ترمز | تعویض دیسک ترمز | |
لرزش فرمان و اتاق | بالانس نبودن چرخ ها | تنظیم باد لاستیک ها |
شل بودن اتصالات چرخ ها و بلوک ABS | تنظیم درست اتصالات چرخ ها و بلوک ABS | |
خرابی میل فرمان | تعمیر میل فرمان | |
خرابی میل تعادل | تعمیر میل تعادل | |
تاب دیدگی محور چرخ ها | تعمیر محور چرخ ها |